09129548473
09129548473

به چه کسانی وجترین می گویند؟

به چه کسانی وجترین می گویند؟

وجترین نوعی رژیم گیاه‌خواری است که در آن افراد از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی‌کنند. به‌نوعی می‌توان گفت این نوع رژیم بر مبنای مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنی استوار است. این روش بهترین گزینه برای کسانی است که قصد کاهش وزن را دارند. همچنین این نوع رژیم قادر است از بروز بیماری‌ها و مشکلات جدی به طور قابل‌توجهی جلوگیری کند.

نگاهی بر رژیم غذایی وجترین

بهتر است بدانید وجترین شاخه‌ای از رژیم گیاه‌خواری محسوب می‌شود. این نوع رژیم غذایی برای اولین‌بار در سال ۱۸۳۹ توسط افراد مختلف مورداستفاده قرار گرفته است. در واقع این نوع رژیم به رژیم غذایی سبزیجات معروف است. فیثاغورس از جمله دانشمندانی بود که از این نوع رژیم غذایی به خوبی در آن زمان حمایت کرده است. در واقع اولین یافته ‌های این گیاه خواران مربوط به قرن هفتم پیش از میلاد می باشد. افرادی که این نوع رژیم را انتخاب می کنند می توانند در برنامه غذایی خود از سبزیجات همراه با عسل، محصولات لبنی و تخم مرغ استفاده نمایند.

در رژیم غذایی وجترین محصولات حیوانی همچون گوشت قرمز، گوشت ماهی و گوشت مرغ جایی ندارد. این افراد می‌توانند از چربی‌های سالم، غلات تازه و سبوس‌دار، پروتئین‌های گیاهی (قارچ، حبوبات، سویا)، میوه‌های تازه، عسل، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند. امروزه انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد، ازاین‌رو جهت‌گیری گیاه‌خواران در مقابل حیوانات دامی و فرآورده‌های دامی بسیار متفاوت است. وجترین‌ها نسبت به افرادی که فاقد رژیم هستند از وزن متناسب‌تر و ایده‌آل‌تری برخوردار هستند، چرا که مصرف میوه و سبزیجات باعث کنترل وزن آنها می‌شود.

آشنایی با مزایای وجترین بودن

وجترین بودن مزایای بسیار زیادی را برای افراد به دنبال دارد، چرا که مواد غذایی گیاهی نسبت به مواد غذایی حیوانی چربی بسیار کمتری دارند. همچنین مواد غذایی گیاهی حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر هستند. افراد با انتخاب این رژیم غذایی به‌راحتی می‌توانند به وزنی متعادل و ایده‌آل دست پیدا کنند. در واقع اضافه‌وزن مادر تمام بیماری‌ها به شمار می‌آید، ازاین‌رو با وزنی متناسب می‌توان از بروز اکثر بیماری‌ها جلوگیری کرد.

در ضمن این نوع رژیم بهترین گزینه جهت افزایش طول عمر به شمار می‌آید. وجترین‌ها دارای پایین‌ترین سطح کلسترول و فشارخون هستند. از دیگر مزیت‌های استفاده از این نوع رژیم غذایی می‌توان به تأثیر بسیار زیاد آن در کاهش علائم آرتروز همچون تورم مفاصل، درد و کرخی صبح اشاره داشت.

بهبود عملکرد کلیه نیز از دیگر مزایای انتخاب رژیم غذایی وجترین ها به شمار می‌آید. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک از دیگر مزایای استفاده از این نوع رژیم می‌باشد. در واقع افرادی که این نوع رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های مغزی قرار دارند.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع رژیم غذایی می‌توان به‌صرفه جویی اقتصادی اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید میوه و سبزیجات از قیمت پایین‌تری نسبت به گوشت و ماهی برخوردار هستند. در واقع با پرداخت هزینه‌ای کمتر می‌توانید نیازهای ضروری بدن خود را به بهترین شکل بر طرف سازید.

آشنایی با مزایای وجترین بودن

نگاهی بر انواع مختلف رژیم غذایی گیاه‌خواری

بهتر است بدانید منظور از افراد گیاهخوار کسانی هستند که از گوشت حیوانات دریایی و خشکی استفاده نمی‌کنند. گیاهخوری خود دارای انواع مختلفی است که نگاهی مختصر به آنها خواهیم داشت.

Lacto-vegetarians

این نوع رژیم یکی از رژیم‌های گیاه‌خواری است. در این رژیم افراد می‌توانند از محصولات لبنی و عسل استفاده نمایند. در مقابل افرادی که این نوع رژیم را انتخاب می‌کنند نمی‌توانند از تخم‌مرغ استفاده کنند.

Lacto-ovovegetarians

از دیگر انواع رژیم گیاه‌خواری می‌توان به رژیم Lacto-ovovegetarians اشاره کرد. در این نوع رژیم افراد می‌توانند در کنار مصرف سبزیجات و میوه‌ها از تخم‌مرغ، لبنیات و عسل نیز استفاده کنند.

Vegans

این نوع رژیم غذایی گیاه‌خواری که به رژیم وگان معروف است با دیگر رژیم‌های گیاهی متفاوت است. افراد در این رژیم تنها مجازند غذاهای گیاهی را مصرف نمایند. در رژیم وگان افراد نمی‌توانند از عسل، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند.

Ovo-vegetarians

در این نوع رژیم غذایی افراد در مصرف تخم‌مرغ مجاز هستند. افرادی که این نوع رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند نباید از گوشت قرمز و سفید استفاده کنند. همچنین افرادی که این نوع رژیم گیاه‌خواری را انتخاب می‌کنند اجازه مصرف لبنیات را ندارند. اغلب افراد در این رژیم می‌توانند در وعده‌های غذایی خود از عسل استفاده کنند. به‌نوعی می‌توان گفت مصرف لبنیات در این رژیم ممنوع است.

رژیم گیاهخواری شامل غذاهای دریایی

از دیگر انواع رژیم گیاه‌خواری می‌توان به رژیم گیاهخواری شامل غذاهای دریایی اشاره کرد. افرادی که این نوع رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند می‌توانند از غذاهای دریایی همچون ماهی استفاده کنند. گوشت دیگر حیوانات در این نوع رژیم غذایی جایی ندارد.

نگاهی بر انواع مختلف رژیم غذایی گیاهخوری

چگونه می‌توان به یک گیاهخوار تبدیل شد؟

برای وجترین شدن لازم است در این زمینه به دانش و آگاهی لازم دست پیدا نمایید. گیاهخوار شدن کار سخت و دشواری نیست، اما به صبر و حوصله بالایی نیاز دارد. در واقع شما می‌توانید به‌آرامی و به‌صورت تدریجی این نوع رژیم غذایی را شروع کنید. یکی از هدف‌های مهم در این رژیم غذایی به‌حداقل‌رساندن تمام گوشت مصرفی است. برای داشتن نتیجه ایده‌آل بهتر است ابتدا یک نوع گوشت را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

برای این کار باید در یک دوره ۳۰ روزه ابتدا گوشت مرغ را حذف کنید. همچنین بعد از گذشت این ۳۰ روز می‌توانید مصرف گوشت گاو را در برنامه غذایی خود حذف نمایید. بهتر است هر ماه مصرف یک نوع گوشت را در رژیم غذایی خود حذف کرد. با این روش ذکر شده به‌تدریج و به‌آرامی می‌توانید همه گوشت و غذاهای دریایی را در مصرف روزانه خود از بین ببرید. در واقع با پشتکار و حوصله و به‌تدریج می‌توانید وجترین شده و از مزایای آن نیز بهره‌مند شوید.

این افراد نباید وجترین شوند!

رژیم غذایی وجترین، یک رژیم غذایی سالم و همه‌جانبه است که سلامت افراد زیادی را  بهبود داده. بااین‌حال، برخی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط خاص جسمانی، از این رژیم منع می‌شوند.

افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند، محدودیت‌هایی در مصرف پروتئین دارند. رژیم غذایی وجترین شامل مقدار قابل‌توجهی پروتئین است، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنند.

رژیم وجترین با فیبر زیاد خود، می‌تواند سیستم گوارشی را در برخی از بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) بیشتر تحریک کند. در این موارد، تغذیه با شیوه‌های دیگری مانند رژیم کم فیبر مناسب‌تر است.

بیماری‌های گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز: (G6PD)  در افراد دارای بیماری G6PD، مصرف برخی مواد غذایی مانند لوبیا، بادام و توت‌فرنگی باعث بروز مشکلات خطرناکی می‌شود؛ بنابراین، این افراد باید با پزشک خود مشورت کنند.

بیماری‌هایی که نیاز به رژیم غذایی خاص دارند: برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و علائم اختلالات خاص مغزی، نیاز به رژیم غذایی خاصی دارند. در این موارد، رعایت رژیم غذایی وجترین توصیه نمی‌شود و بهتر است رژیم توصیه شده توسط پزشک را دنبال کنند.

جمع‌بندی

رژیم غذایی وجترین یک سبک زندگی است که بر مبنای مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنی استوار است. این رژیم غذایی می‌تواند برای سلامت، کاهش وزن، پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ محیط‌زیست مفید باشد.

شما با داشتن این رژیم مصرف فیبر خود را افزایش می‌دهید. فیبر گوارش را بهبود می‌بخشد، احساس سیری را افزایش می‌دهد، کلسترول و قند خون را کنترل می‌کند و از بروز بعضی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

در این رژیم شما از ترکیبات گیاهی مانند پلی‌فنل‌ها، کاروتنوئیدها، ترکیبات گوگردی و استرول‌های گیاهی بهره خواهید برد که دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضدسرطان هستند. چربی اشباع شده و کلسترول عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی عروقی هستند. رژیم غذایی وجترین با حذف گوشت و تخم‌مرغ، مصرف این دو عامل را کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی با کنترل قند خون، حفظ وزن سالم، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش التهاب در بدن، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهد.

با وجود تمامی این مزایا، این رژیم برای افرادی با بیماری‌های خاص که به آنها اشاره کردیم مجاز نمی‌باشد و باعث صدمه بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید