09129548473
09129548473

فواید انجیر در پیشگیری و درمان بیماری ها

فواید انجیر خشک و تازه را بشناسید

انجیر یک میوهٔ منحصربه‌فرد بوده که شکل آن شبیه به قطرهٔ اشک است. این میوه صدها هستهٔ کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل‌خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزهٔ آن نسبتاً شیرین است. انجیر و برگ آن مواد مغذی فراوان و خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند. از جمله فواید انجیر می‌توانیم کمک به هضم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و مدیریت قند خون را نام ببریم.

به نظر شما وقتی انجیر خشک که یکی از شفابخش‌ترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های خشک است با روغن‌زیتون معطر روبرو شود چه اتفاقی می‌افتد؟ ما دو شفابخش‌ترین و طبیعی‌ترین مواد آشپزخانه خود را در یک شیشه گرد هم می‌آوریم و یک داروی روغن‌زیتون مخصوص انجیر درست می‌کنیم که گفته می‌شود فواید زیادی برای سلامتی دارد!

فواید درمانی انجیر چیست؟

این درمان ویژه که اغلب توسط کسانی که مشکلات یبوست دارند ترجیح داده می‌شود، به دلیل اینکه به روشی بسیار کاربردی در خانه تهیه می‌شود، اغلب ترجیح داده می‌شود. فراموش نکنیم که این دستور یک دستور غذایی ریشه‌دار است که حتی ابن‌سینا هم پیشنهاد داده است و بیایید شما را پایین بیاوریم تا از نزدیک با آن آشنا شوید، چگونه با روغن‌زیتون درمان انجیر درست کنید و چه فوایدی دارد.

۱٫ خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد

انجیر می‌تواند به‌عنوان یک ترکیب ضدباکتری و ضدقارچ عمل کند. بررسی انجام شده در دانشگاه مالزی نشان داد که عصارهٔ انجیر می‌تواند با باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف مبارزه کند. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به همین علت است که این میوه یک مادهٔ غذایی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. انجیر برای مبارزه با بیماری‌های رایج گزینهٔ خوبی است.

۲٫ فواید انجیر تازه برای لاغری

انجیر میتواند روند لاغری را تسریع کند

پتاسیم و فیبر دو ترکیب حیاتی در رژیم غذایی هستند که بسیاری از افراد آن‌ها را به اندازهٔ کافی دریافت نمی‌کنند. انجیر چه خشک باشد چه تازه، فیبر بالایی دارد؛ به‌طوری‌که حدود ۷ تا ۱۹ درصد از نیاز روزانهٔ بدن به این مادهٔ معدنی را برطرف می‌کند.

می‌توانید با خوردن انجیر، با سطح پایین پتاسیم مبارزه کنید. فیبر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد و به دلیل ایجاد احساس سیری، در کاهش وزن مفید است.

پتاسیم در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود و به بدن کمک می‌کند درست عمل کند.یکی از فواید انجیر خشک داشتن مقادیر مناسبی از منگنز، منیزیم و کلسیم است که بسیاری از ما آن‌ها را به اندازهٔ کافی دریافت نمی‌کنیم. می‌توانید انجیر را به‌عنوان یک میان‌وعدهٔ کم‌کالری نوش‌جان کنید.

۳. سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد

انجیر ممکن است فشارخون و سطح چربی خون را بهبود ببخشد که این موضوع می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده‌اند که مصرف انجیر منجر به بهبود سطح کلسترول کلی، کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید می‌شود.

علاوه بر این یک مطالعه به این نتیجه رسید که عصارهٔ انجیر فشارخون را در موش‌هایی که فشار خونشان در سطح معمولی و بالا بود، کاهش داد. با این وجود محققان در یک مطالعه‌ی ۵ هفته‌ای روی ۸۳ فرد که سطح کلسترول بد خونشان بالا بود به این نتیجه رسیدند افرادی که هر روز ۱۴ عدد انجیر خشک (۱۲۰ گرم) مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل هیچ تغییری را در سطح چربی خون خود تجربه نکردند. برای فهم بهتر رابطه‌ی بین فواید انجیر و سلامت قلب به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است.

 

خواص برگ انجیر برای سلامتی

برگ انجیر هم فواید زیادی دارد

برگ انجیر برای سلامتی بسیار ارزشمند است، چون خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. برگ‌های انجیر را می‌توانید خشک کرده و با آن‌ها چای درست کنید. در ادامه بعضی از فواید برگ انجیر را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

  • برگ تازه انجیر جراحات را بهبود می دهد و باعث جوش خوردن سریع زخم می شود.
  • می‌تواند بواسیر دردناک و متورم را درمان کند.
  • به‌صورت موضعی، بخش‌های ورم‌کرده بدن را تسکین می‌دهد.
  • برگ درخت انجیر سرفه را آرام می‌کند.
  • درد شکم با خوردن جوشانده برگ این درخت آرام می‌شود.

فواید انجیر تازه

فواید انجیر تازه

در اینجا برخی از خواص سلامتی انجیر تازه آورده شده است:

  • انجیر سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند و احساس سیری می‌دهد. این میوه هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول دارد.
  • انجیر منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین‌های B6 و K است. استفاده منظم از این میوه به‌ سلامت استخوان، قلب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
  • انجیر سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در انجیر شامل فلاونوئیدها، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها است.
  • از دیگر فواید انجیر این است که به دلیل داشتن فیبر و مواد معدنی ممکن است به مدیریت وزن و کنترل سطح قند خون کمک کند.
  • انجیر حاوی بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامت پوست و مو مفید است. این مواد پوست و مو را مرطوب می‌کنند و حاوی ویتامین‌هایی هستند که باعث تولید کلاژن می‌شوند.
  • انجیر تازه به دلیل داشتن اثر ملین و فیبر بالا می‌تواند به بهبود سلامت گوارش و رفع یبوست کمک کند. این شاید از شناخته‌شده‌ترین فواید انجیر باشد.
  • انجیر دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است التهاب و درد مربوط به شرایطی مانند آرتریت را تسکین دهد.

مضرات انجیر

خوردن بیش از حد انجیر تازه می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و فواید انجیر را تحت‌الشعاع قرار دهد، از جمله:

  • گاز و نفخ: مانند سایر غذاهای پر فیبر، انجیر نیز در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد گاز اضافی، نفخ و ناراحتی معده می‌شود. این به دلیل تخمیر فیبر توسط باکتری در روده است.
  • اثر ملین: انجیر به دلیل داشتن فیبر و فروکتوز دارای اثر ملین طبیعی است. مصرف زیاد انجیر می‌تواند منجر به شل‌شدن مدفوع، اسهال و افزایش حرکات روده شود. البته این مشکل معمولاً در صورت داشتن یک بیماری گوارشی یا خوردن مقدار زیاد آن ایجاد می‌شود.
  • تجمع اسیدلاکتیک: سوربیتول موجود در انجیر در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند به‌عنوان اسیدلاکتیک در بدن تجمع یابد. این ممکن است علائم اسیدوز لاکتیک را بدتر کند، یک وضعیت پزشکی که با سطح بالای اسیدلاکتیک خون مشخص می‌شود.
  • واکنش‌های آلرژیک: برخی افراد ممکن است بعد از خوردن انجیر دچار بثورات پوستی، خارش، استفراغ یا سایر واکنش‌های آلرژیک شوند. آلرژی به انجیر تازه معمولاً به دلیل سندرم لاتکس میوه است.
  • پوسیدگی دندان: انجیر دارای محتوای قند بالایی است، بنابراین خوردن بیش از حد آن می‌تواند خطر پوسیدگی و پوسیدگی دندان را افزایش دهد. پس از خوردن انجیر حتماً دندان‌های خود را مسواک بزنید.

فواید درمان انجیر با روغن‌زیتون چیست؟

فواید این درمان انجیر دو ماده‌ای با روغن‌زیتون که تهیه آن بسیار کاربردی است بسیار زیاد است و نمی‌توان آن را شمرد. شناخته‌شده‌ترین مزایا عبارت‌اند از:

این به‌عنوان یکی از طبیعی‌ترین راه‌حل‌ها برای کسانی که مشکلات مکرر یبوست دارند دیده می‌شود. از حرکات روده برای ادامه سلامت حمایت می‌کند.

به تسریع متابولیسم کمک می‌کند.

به لطف این ویژگی‌ها، روند کاهش وزن کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند را نیز تسریع می‌کند.

گفته می‌شود اگر به طور منظم مصرف شود، سرفه را قطع می‌کند.

به تعادل کلسترول کمک می‌کند.

در درازمدت، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

شناخته شده است که تأثیرات مثبتی بر سلامت عمومی دهان، به‌ویژه دندان‌ها دارد.

اثرات تقویت‌کننده حافظه را نشان می‌دهد و اثرات مثبتی بر سلامت مغز دارد.

به‌خصوص با تأثیر روغن‌زیتون در آن، این درمان باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شود.

به زیبایی پوست کمک می‌کند.

تصور می‌شود که در درازمدت اثر ضد پیری روی پوست دارد.

نکته مهم:

هر چقدر هم که این مخلوط مفید باشد، اگر قبلاً از آن استفاده نکرده‌اید و برای اولین‌بار می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید و متوجه شوید که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر. به یاد داشته باشید آنچه برای یک نفر خوب است ممکن است برای شما خوب نباشد. به‌خصوص اگر بیماری مزمنی دارید، از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید یا به طور منظم از دارو استفاده می‌کنید، نباید فراتر از گفته‌های پزشک بروید و نباید بدون تأیید او شروع به مصرف منظم غذا، نوشیدنی یا مخلوطی از جمله این درمان کنید.

پروبار ۴۰ درصد آبیش از انجیر در کنار مصلحات آن استفاده کرده. شما می توانید با مصرف این محصول از خواص بیشمار انجیر بهره برده و از مضرات آن در امان بمانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید