09129548473
09129548473

روزانه ورزش کن و شاد بمون

ورزش روزانه

آیا روزانه ورزش می‌کنید؟ اگر هنوز ورزش را به طور منظم شروع نکرده‌اید، دلایلی را برای ورزش هر روز به شما ارائه می‌دهیم.

آیا می‌خواهید شاد باشید؟ بدن سالم و تغذیه سالم داشته باشید؟ می‌خواهید شب‌ها خواب راحتی داشته باشید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، ورزش چارهٔ کارتان است!

می‌دانیم که با زندگی‌های پرمشغله امروزی، پیداکردن فضایی برای ورزش روزانه بسیار دشوار است. اما وقتی تمام فواید انجام فعالیت‌های بدنی را حتی نیم ساعت در روز بدانید، تمام تلاش خود را برای انجام آن انجام خواهید داد.

 

فواید ورزش روزانه

ورزش منظم فواید جسمی و روحی زیادی دارد، بله، اگر از بیماری رنج می‌برید یا تمام عمر خود را کم‌تحرک بوده‌اید، ماجراجویی نکنید، ورزش را شروع کنید.

 

ورزش روزانه باعث کاهش وزن می‌شود

رفتن روزانه به باشگاه یا انجام هر گونه ورزش بدنی به طور منظم به کنترل وزن کمک می‌کند. حتی اگر اضافه‌وزن دارید، به پیشگیری از بیماری‌های جدی کمک می‌کند. علاوه بر این، همان‌طور که همیشه می‌گوییم، همراهی ورزش روزانه با یک رژیم غذایی متعادل و سالم به کاهش وزن بیشتر و سلامتی شما کمک می‌کند.

 

از بیماری‌های قلبی عروقی دوری کنید

باگذشت سال‌ها، ما بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند کلسترول هستیم و با یک رژیم غذایی سالم می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد، اما انجام کمی ورزش در روز به کنترل سطح کلسترول نیز کمک می‌کند.

ورزش قوای مغزی را تقویت می‌کند

 دیوید اَتکینسون، مربی حرفه‌ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه‌تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می‌کند.

ورزش روزانه سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که باعث افزایش کارکرد آن می‌شود را نیز افزایش می‌دهد. آشکار است که کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند یا ورزش می‌کنند، کارایی بسیار بالاتری در محل کار دارند. شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که ساعات اتلاف وقت و مرخصی‌های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه‌تنها هزینه‌های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می‌شوند، بلکه درکل پیشرفت بیشتری نیز در کار خواهند داشت.

 

 

استرس را کاهش دهید

اگر بعد از یک روز کاری طولانی احساس تنش می‌کنید، رفتن به باشگاه یا فقط پیاده‌روی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. نشان‌داده‌شده است که فرد پس از ورزش روزانه آرام‌تر و شادتر می‌شود،  سدریک بریانت روان‌شناس ورزشی عقیده دارد،  ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به‌نوعی حواس افراد را از آشفتگی‌ها و فشارهای روحی روانی به طرز مثبتی پرت می‌کند. او همچنین می‌گوید این امر خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد و از افسردگی احتمالی آینده جلوگیری می‌کند.

 

کمک به استراحت

بعد از یک روز سخت تصمیم گرفتید به باشگاه بروید تا انرژی منفی‌تان خارج شود، خوب، این به شما کمک می‌کند آرام بخوابید. این به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید، با خواب عمیق‌تر که در نتیجه باعث می‌شود روز بعد تمرکز بیشتری داشته باشید و بهره‌وری و خلق‌وخوی شما را افزایش دهد.

 

عمر را طولانی می‌کند

باتوجه‌به مطالعات انجام شده توسط تیمی از محققان به رهبری مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، نشان‌داده‌شده است که افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند می‌توانند طول عمر خود را تا ۴٫۵ سال افزایش دهند و بسیار سالم‌تر از افرادی باشند که ورزش روزانه نمی‌کنند .

 

استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند

ترکیب تمرینات هوازی با تمرینات قدرتی به تقویت عضلات، مفاصل، استخوان‌ها، رباط‌ها و غیره کمک می‌کند. این امر به‌ویژه در زمانی که سن شما بالا می‌رود یا از بیماری‌هایی مانند آرتریت رنج می‌برید بسیار مهم است.

در نهایت اهمیت حرکات کششی را به شما یادآوری کنیم. قبل از تمرین، ایده‌آل این است که یک گرم‌کردن خوب با تحرک مفصل، کشش‌های بالستیک (در حرکت) و سری‌های نزدیک انجام دهید. پس از اتمام تمرین موردنظر، توصیه می‌شود که کشش ایستا را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه و همیشه بدون درد انجام دهید تا به کاهش تنش عضلانی انباشته شده در طول فعالیت بدنی کمک کنید.

فیتنس قلبتان را تقویت می‌کند.

بریانت عقیده دارد ورزش روزانه نه‌تنها به مقابله با بیماری‌ها مقابله می‌کند، بلکه قلبتان را هم تقویت می‌کند و این مسئله باعث می‌شود ورزش‌کردن یا سایر فعالیت‌های فیزیکی روزانه‌تان، برایتان ساده‌تر شود.

او می‌گوید، “قلب شما و سیستم قلبی – عروقی‌تان، با ورزش بسیار کارآمدتر عمل خواهند کرد و قلبتان پلاک‌های کمتری خواهد ساخت و وقتی قلب قدرت بیشتری پیدا کرد، برای ایجاد همان مقدار نیرو، لازم نیست آن‌قدر تند بتپد.

تأثیر فعالیت بدنی منظم بر روحیه و خلق‌وخو

ورزش‌کردن موجب ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود. ترشح این هورمون در بدن مانند یک مسکن طبیعی است و دردهای مزمن بدن را کاهش می‌دهد. اندورفین می‌تواند احساس رضایت افراد را افزایش داده و ترشح این هورمون باعث می‌شود تا بعد از انجام فعالیت‌های بدنی شما احساس شادی و رضایت کنید.

هم چنین با ورزش‌کردن جریان خون افزایش پیدا می‌کند و مواد غذایی و اکسیژن بیشتری در اختیار اندام‌های بدن قرار می‌گیرد. همین امر موجب افزایش سطح انرژی و ازبین‌رفتن حس خستگی و کسالت در افراد می‌شود.

فعالیت بدنی استرس و اضطراب را از بین می‌برد و خلق‌وخوی افراد را بهتر می‌کند. حتماً این جمله را زیاد شنیده‌اید که ورزش داروی افسردگی است. فعالیت بدنی منظم می‌تواند کمک بسیار خوبی به درمان افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روانی بکند.

تحرک و فعالیت روزانه اعتمادبه‌نفس افراد را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا ورزشکاران به خودشناسی برسند. این کار با ازبین‌بردن استرس و چاقی باعث می‌شود افراد حس بهتری نسبت خود داشته باشند و با دید مثبت به مسائل زندگی نگاه کنند.

هم چنین بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که ورزش روزانه انجام می‌دهند انگیزه و روحیه بالاتری دارند و با اعتمادبه‌نفس و پشتکار بیشتری به اهداف خود جامه عمل می‌پوشانند.

آیا ورزش روزانه به شرایط سنی و بدنی خاصی نیاز دارد؟

در واقع ورزش در هر سنی می‌تواند برای بهبود سلامت بدن و روح مفید باشد. برای هر سنی، فعالیت بدنی منظم و متعادل می‌تواند فوایدی مثل بهبود خلق‌وخو، بهبود کیفیت خواب و… که قبلاً راجع به آنها صحبت کردیم، داشته باشد.

ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان و نوجوانان می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در رشد و توسعه بدنی و عقلی آنها داشته باشد. همچنین، ورزش می‌تواند به کنترل وزن، افزایش قدرت عضلات و استقامت، و افزایش اعتمادبه‌نفس در این گروه سنی کمک ویژه‌ای کند.

ورزش روزانه برای بزرگسالان نیز مفید و ضروری است. این کار می‌تواند به کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت، سرطان و افت فشارخون کمک کند. همچنین، ورزش‌کردن عملکرد قلب و عروق، استقامت، عملکرد مغز و استحکام استخوان‌ها و عضلات را تحت‌تأثیر قرار داده و آن را به طور قابل‌توجهی بهتر می‌کند.

در سنین بالاتر، سالمندان می‌توانند با انجام ورزش‌های سبک به‌صورت روزانه به حفظ استقلال و بهبود تعادل، بهبود استقامت و بهبود عملکرد عضلات خود کمک کند. همچنین، ورزش‌کردن پیری را به تأخیر می‌اندازد و کیفیت زندگی را بالاتر می‌برد و نیز می‌تواند خطر افت فشارخون و بیماری‌های مربوط به سن را کمتر کند.

بنابراین، ورزش روزانه در هر سنی فواید زیادی دارد. بااین‌حال، برای به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه، بهتر است برنامه ورزشی روزانه خود را باتوجه‌به نوع و شدت فعالیت‌هایی که قصد دارید انجام دهید، تدوین کنید. اگر مشکل جسمانی به خصوصی دارید زیر نظر پزشک فعالیت روزانه خود را پی‌ریزی کنید.

 جمع‌بندی

ورزش روزانه یکی از بهترین عادت‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی جسمی و روانی خود داشته باشید. فعالیت بدنی منظم شما را شاداب و سالم می‌کند. ترشح هورمون‌های سروتونین و اندورفین در اثر ورزش روحیات و خلق‌وخوی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

فعالیت روزانه باعث کالری‌سوزی و تناسب‌اندام است و بیماری‌های مزمن مثل فشارخون و دیابت را کنترل می‌کند. هضم و گوارش را آسان کرده و حافظه و مغز را نیز تقویت می‌کند.

شما در هر سن و هر شرایط بدنی که باشید به ورزش منظم نیاز دارید. ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی، یوگا و دوچرخه‌سواری گزینه‌های مطلوبی برای تمامی افراد محسوب می‌شوند. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط برای هر فرد تأثیرات مطلوبی بر سلامتی جسم و روح جامعه خواهد گذاشت.

اگر بیماری قلبی، تنفسی، مفصلی، عصبی یا دیگر مشکلات پزشکی دارید، قبل از شروع فعالیت‌های بدنی خود با پزشک مشورت کنید و نوع و مقدار مناسب فعالیت بدنی را برای خود تعیین کنید.

فقط پس از چند روز از شروع تمرینات، بدن خود را با این حرکات جدید هماهنگ می‌کند و ورزش برایتان ساده‌تر خواهد شد و خستگی کمتری احساس خواهید کرد. تنفستان نیز حین ورزش بهتر می‌شود.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله و دانستن تمامی فواید آن، شما را به ورزش ترغیب کرده باشیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید