09129548473
09129548473

بهترین زمان برای رب پختن چه زمانی است ؟

انواع رب طبیعی

رب یک چاشنی غذایی است که از میوه‌ها یا سبزیجات پخته و غلیظ شده تهیه می‌شود. از انواع رب طبیعی معمولاً برای افزایش طعم، رنگ و مزه غذاها استفاده می‌شود. رب گوجه‌فرنگی شاید معروف‌ترین نوع رب باشد، اما انواع دیگری از رب نیز وجود دارند که از میوه‌ها و سبزیجات مختلف تهیه می‌شوند.

رب آلو و سس آلو خانگی خوشمزه!

آلو و آلوچه از میوه‌های بسیار خوشمزه تابستان هستند که به چند صورت رب، سس، و خشک شده و همچنین به‌صورت تازه، می‌توان گفت خواص رب میوه در آشپزی فراوان است. در واقع رب آلو همان لواشک آلو است تنها با این تفاوت که خشک نشده است، رنگ رب بستگی به آلوچه‌ای که استفاده می‌کنید دارد برای مثال اگر شما آلوچه قرمز تهیه کنید رب شما قرمز و اگر آلوچه زرد تهیه کنید رنگ رب شما زرد خواهد بود.

رب و سس آلو دارای چه فوایدی است؟

بیشتر برای طعم‌دار کردن غذاها از انواع رب میوه و سس  خصوصاً رب آلو استفاده می‌شود و می‌توانید از خواص رب میوه که بی‌نظیر است بهره ببرید. برخی از خواص رب و سس آلو عبارت‌اند از؛

در درمان یبوست‌های گرم مؤثر و ملین است

در درمان کم‌خونی بسیار مفید است و موجب جذب آهن می‌گردد.

فشارخون را کاهش می‌دهد.

معده را تقویت می‌کند

دارای ویتامین c و پتاسیم است.

عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

 

رب زردآلو که اغلب آن را نمی‌شناسند

زردآلو هم یکی از میوه‌های تابستانی است و می‌تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن افراد داشته باشد، در ادامه با خواص این رب میوه آشنا خواهید شد؛ اما دقت داشته باشید که این سس می‌تواند به‌عنوان یک میان‌وعده مقوی برای کودکان باشد.

برخی از خواص رب زردالو عبارت‌اند از:

رب زردالو به دلیل حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی، اسیدفولیک و پتاسیم، می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

این رب حاوی مواد ضدالتهابی مانند فلاونوئیدهاست که می‌تواند به کاهش التهابات در بدن کمک کند.

ویتامین C، ویتامین A و مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در رب زردآلو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مواد طبیعی مانند رب زردالو می‌تواند به کاهش خطر برخی از بیماری‌های خطرناک مانند سرطان کمک کند.

ویتامین C  موجود در رب زردالو می‌تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند.

رب به از نظر طب سنتی چه طبعی دارد؟

ربی که از میوه شیرین به تهیه شود طبیعتی گرم و تر دارد و مصرف یک قاشق سوپ‌خوری از آن نیم ساعت بعد از هر وعده‌غذایی نشاط‌آور و ضد کم‌خونی است و موجب بهبود رفلاکس و ضعف گوارشی، رفع خستگی و تقویت عضلانی در بیماران مبتلا به کرونا می‌گردد.

رب به به‌عنوان منبعی غنی از پتاسیم شناخته شده است و مصرف آن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند و فشارخون را نیز کاهش دهد.

رب به نیز از انواع رب طبیعی است که فیبر موجود در آن می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد و کاهش مشکلاتی مانند یبوست را در پی دارد.

از خواص و طعم بی‌نظیر رب زرشک بشنویم!

رب زرشک همان آب‌زرشک غلیظ شده است و عصاره زرشک و از انواع رب طبیعی محسوب می‌شود. از این رب در تهیه انواع سس و چاشنی غذا استفاده می‌شود و خواص بی‌شمار زرشک را دارا است. فواید رب زرشک به شرح زیر است:

  •  ترکیبات فلاونوئیدی رب زرشک به تقویت عضله قلب، پیشگیری از گرفتگی رگ‌ها و کاهش فشارخون کمک می‌کند.
  • رب زرشک صفرا را تحریک کرده و با بهبود عملکرد کبد باعث پاک‌سازی خون و درمان بیماری‌های صفراوی مانند زردی، کبد چرب و هپاتیت می‌شود.
  • رب زرشک دارای خاصیت گرم و خشک است و التهاب، خارش و خونریزی ناشی از بواسیر را تسکین می‌دهد.
  • رب زرشک دارای خاصیت قابض است و از خونریزی دستگاه گوارش، رحم، بینی و لثه جلوگیری می‌کند.
  •  رب زرشک حاوی اسید اسکوربیک یا ویتامین C است که به حل‌شدن سنگ‌های کلسیم در کیسه صفرا کمک می‌کند.

برای تهیه رب زرشک، مغز زرشک را با آب، شکر و لیموترش پخته و له کنید. سپس از صافی عبور داده و در قابلمه مسی روی حرارت قرار داده تا غلظت مناسب پیدا کند. رب زرشک را پس از سردشدن در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید. طعم و مزه ترش و خوشمزه این رب پر خاصیت قابل‌وصف نیست.

شرکت آبیش امکان خرید رب زرشک درجه یک و ارگانیک را به صورت آنلاین فراهم کرده است.

 

موارد مصرف رب انار

رب انار از انواع رب طبیعی است که آن را به‌صورت نوشیدنی بر سر سفره غذا و در پایان غذا می‌توان استفاده کرد. علاوه‌برآن می‌توان برای شیرین‌کردن شربت رب انار از شیره انگور استفاده کرد.

علاوه بر فسنجان که یک غذای سنتی ایرانی است و به‌خصوص برای بیماران ام اس بسیار عالی است، می‌توان آن را چاشنی همه خوراک‌ها مثل خوراک کرفس با مرغ کرد.

در هر غذایی که تا کنون رب گوجه به کار می‌برده‌اید برای افرادی که کمبود آهن دارند می‌توانید به‌جای آن از رب انار همراه با شیره انگور طبیعی استفاده کنید، مثل خورش کدو. کدوی بخارپز شده همراه با کمی روغن‌زیتون طبیعی، رب انار، سیر و زردچوبه بهترین خوراک برای افراد دیابتی است.

در انواع سوپ‌ها و آش‌ها با چاشنی رب انار به‌خصوص سوپ جو با جوانه جو و سبوس بهترین غذا برای بیماران کلیوی و بیمارانی که دارای اوره و اسیداوریک بالا هستند است.

برای طبخ ماهی همراه با سیر، شنبلیله، گشنیز، زردچوبه و روغن‌زیتون طبیعی بسیار چاشنی خوبی است و سودا و مضرات ماهی را از بین می‌برد.

 

رب انار و درمان بیماران

بیماران قلبی و آن‌ها که فشارخون بالا دارند و کسانی که منع مصرف گوشت قرمز دارند در کلیه خوراک‌ها حتی همبرگر و کتلت، کباب و غیره از رب انار به‌عنوان سس کنار غذای خود می‌توانند استفاده کنند.

بیماران کبدی و کسانی که منع مصرف تخم‌مرغ دارند موقع مصرف انواع کوکوها و کتلت‌ها مانند سس کنار غذا می‌توانند استفاده کنند.

برای تهیه سس رب انار می‌توان کمی کرفس و چند حبه سیر را ریز چرخ‌کرده و همراه با کمی روغن‌زیتون طبیعی با رب انار جوشاند در ده دقیقه آخر جوانه ارزن و سبوس گندم به آن اضافه کرد و بعد مثل سس گوجه‌فرنگی در انواع سالادها، خوراک‌های گوشت، سیب‌زمینی، حبوبات، شامی، کتلت، املت‌ها، نرگسی‌ها، و غیره از این سس استفاده کرد.

این سس برای دیابتی‌ها و کسانی که منع مصرف حبوبات، پروتئین، چربی و غیره را دارند یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود.

بنابراین، رب انار طبیعی هم یک نوشیدنی با آبغوره برای دیابتی‌ها و با شیره انگور طبیعی برای مزاج‌های سرد و هم یک سس بسیار خوب و هم یک چاشنی حتی برای انواع آب گوشت‌ها به‌خصوص آب گوشت بوقلمون است.

افرادی که اضافه‌وزن دارند انواع حبوبات مثل لوبیاقرمز پخته شده را با کرفس، هویج و سیر بخارپز شده و سبوس گندم و جوانه ارزن و هفت جوانه مخلوط کرده و با کمی رب انار طبیعی و روغن‌زیتون به‌عنوان چاشنی استفاده کنند. افرادی هم که کم‌کاری تیروئید دارند رب انار را با پودر جوانه ارزن، سبوس گندم و هفت جوانه مصرف کنند.

بهترین زمان برای پختن انواع رب طبیعی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای رب پختن (رب پزی یا رب گیری)  از اوایل تا اواخر شهریور ماه و حتی تا مهر ماه بود که مادربزرگ‌ها برای پخت این چاشنی اقدام می‌کردند.
در اکثر شهرها ،اکثر مردم تمایلی به خرید رب‌های بازار را نداشتند و خود شخصاً اقدام به پخت رب سنتی و خانگی می‌کردند و این کار حتی در مزارع و باغات نراق هم توسط مادربزرگ‌ها با هیزم پخته می‌شد و رب تولید شده عطروطعم خاصی داشت.

امروزه هم زنان سخت‌کوش این سنت قدیمی مادربزرگ‌ها را زنده نگه داشته و خود شخصاً اقدام به پخت رب سنتی و خانگی می‌کنند و رب موردنیازشان را خودشان درست می‌کنند؛ چون به خلوص و طبیعی بودن آن اطمینان دارند چرا که حاصل دسترنج خودشان است. شما می‌توانید از تمام میوه‌های موجود در یخچال انواع رب میوه و سس تهیه کنید، تا از خرابی آن‌ها جلوگیری کنید.

جمع‌بندی

در کشور عزیزمان از انواع رب طبیعی برای طعم دادن به غذاها استفاده می‌شود. این چاشنی‌های خوشمزه عموماً طعمی ترش یا ملس دارند و به‌سادگی با انواع طعم‌های دیگر ترکیب می‌شوند.

از انواع رب میوه‌ها در طب سنتی برای بهبود و یا پیشگیری از بیماری‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. امیدواریم با خواندن این مقاله با خواص انواع رب طبیعی آشنا شده باشید.

شرکت آبیش نیز انواع رب‌های میوه طبیعی و خوشمزه را تولید می‌کند که بسیار سالم و ارگانیک هستند و از هیچ‌گونه مواد نگه دارنده و مضر در تهیه آنها استفاده نمی‌شود.

آبیش و سلامتیش 

 

1 دیدگاه در “بهترین زمان برای رب پختن چه زمانی است ؟

  1. ریحانه علیزاده گفت:

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید