09129548473
09129548473

جلبک اسپیرولیناچیست ؟ فواید جلبک اسپیرولینا

جلبک اسپیرولینا

ممکن است شگفت‌زده شوید از اینکه بدانید جلبک اسپیرولینا در واقع همان جلبک دریایی است که ممکن است در روی یک برکه پیدا کنید مجموعه آبیش از این جلبک در محصول کوکو بار خود نیز استفاده کرده است .

جلبک اسپیرولینا رنگ آبی – سبز تیره دارد و یک نوع جلبک به شکل مارپیچ است. ساختار آن بسیار خاص است و به همین دلیل است این جلبک در شکل نهایی خود سرشار از پروتئین است که می‌توانید از مزایای آن برای سلامتی لذت ببرید و از آن بهره‌مند شوید.

این ماده از نظر خواص غذایی شبیه به دیگر سبزیجات دریایی از جمله  chlorella یا  kelp است.

این نوع جلبک در دریاچه‌های مناطقی با آب‌وهوای گرم مانند افریقا یا آمریکای جنوبی ساخته می‌شود، اما به‌صورت بومی نیز رشد کرده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ممکن است تابه‌حال به جلبک‌ها به‌عنوان غذا فکر نکرده باشید، اما زمانی که پرورش داده شده و آماده مصرف می‌شود طعم خوبی دارد. اسپیرولینا نه‌تنها منبع عالی پروتئین است، بلکه دارای قدرت شفابخشی طبیعی است که در درمان برخی از بیماری‌ها مؤثر است.

فواید جلبک اسپیرولینا برای سلامتی بدن 

کمتر ماده غذایی وجود دارد که مانند اسپیرولینا دارای خواص بی‌نظیر برای سلامتی بدن باشد. این یک غذای مقوی است که برای سلامتی شما به روش‌های مختلفی مفید است.

اسپیرولینا می‌تواند یک منبع عالی پروتئین باشد و هم چنین ممکن است نیاز روزانه بدن شما به مواد مغذی را تأمین کند. فواید سلامتی اسپیرولینا برای بدن را نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا آن‌ها بسیار قوی هستند؛ بنابراین مهم است که آن‌ها را به طور کامل درک کنیم.

جلبک اسپیرولینا غنی از پروتئین

علاوه بر این واقعیت که اسپیرولینا حاوی ۵۰ % -۷۰ % پروتئین است، همچنین شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری نیز می‌شود. درحالی‌که برخی مطالعات نشان می‌دهند که نیاز به مقدار زیادی جلبک اسپیرولینا است تا نیازمندی‌های روزانه شما به پروتئین تأمین شود، مطالعات دیگر ادعا می‌کنند که فقط دو قاشق سوپ‌خوری در یک وعده‌غذایی کافی است تا پروتئین را تأمین کند.

اگر چه اینها جلبک بسیار قوی هستند، اما به‌احتمال زیاد پروتئین موردنیاز بدن را تأمین نمی‌کنند. به همین دلیل، ممکن است عملی نباشد که بتوان آن را به‌عنوان منبع اصلی پروتئین در نظر گرفت. در عوض، منابع دیگر غنی از پروتئین مانند دانه‌های کامل، کینوا، حبوبات و آجیل‌ها را امتحان کنید.

جلبک اسپیرولینا غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

اسپیرولینا، همراه با محصولات لبنی و حیوانی، یکی از بهترین منابع ید است. هم چنین به‌اندازه شیر دارای فسفر، منیزیم و کلسیم است. به‌علاوه، این محصول یک منبع خوب برای ویتامین K، پتاسیم، ویتامین B5، B1، B2، B3، آهن، مس و منگنز است.

شما می‌توانید به‌وضوح ببینید که جلبک اسپیرولینا منبع خوبی از ویتامین‌های B  است، اما چیزی که جلبک اسپیرولینا را استثنایی می‌سازد، ویتامین  B12 است که در آن یافت می‌شود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به اختلال در بینایی، افسردگی و کاهش توانایی‌های ذهنی شود. علاوه بر این، جلبک اسپیرولینا نباید به‌عنوان تنها منبع تأمین ویتامین ب ۱۲ در نظر گرفته شوند، زیرا برخی مطالعات نشان می‌دهند که بدن ما قادر به جذب این شکل خاص از این ویتامین نیست. در کنار مصرف اسپیرولینا می‌توانید از ماهی سالمون، محصولات لبنی و گوشتی، تخم‌مرغ یا غلات نیز مصرف کنید.

کمک به درمان مسمومیت از خواص بی‌نظیر جلبک اسپیرولینا

طبق نتایج مطالعه‌ای جلبک اسپیرولینا قادر به درمان مسمومیت آرسنیک است. ازآنجاکه غلظت‌های بالای آرسنیک توسط آب آشامیدنی در سراسر جهان مصرف می‌شوند، محققان بنگلادش یک مطالعه سه‌ماهه انجام دادند.

به ۳۴ بیمار مبتلا به مسمومیت با آرسنیک مزمن جلبک اسپیرولینا داده شد. درحالی‌که ۱۷ بیمار دارونما دریافت کردند. نتایج نشان می‌دهد که مصرف جلبک اسپیرولینا مخلوط با زینک به‌صورت دو بار در روز به مدت ۱۶ هفته باعث بهبود قابل‌توجه در نشانه‌های بیماری شده است.

این ثابت می‌کند که جلبک اسپیرولینا یک رفع‌کننده مسمومیت قدرتمند است که به‌خاطر این است که میزان زیادی کلروفیل دارد و می‌تواند سموم را از خون خارج کند و در بهبود عملکرد کبد و روده نقش دارد.

مبارزه با آلرژی از خواص جلبک اسپیرولینا

میلیون‌ها نفر مبتلا به مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از آلرژی به گردوغبار، گرده، و چیزهای دیگر هستند. اگر شما علائمی مثل بینی گرفته، چشمان اشک‌آلود و یا خارش گلو دارید، هیچ شکی نیست که شما از یکی از این محرک‌ها رنج می‌برید. مطالعات بر حیوانات نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا از آزادشدن هیستامین که مسئول ایجاد علائم آلرژی است جلوگیری می‌کند. باتوجه‌به مطالعات انسانی، مصرف اسپیرولینا علائم آلرژی مانند عطسه‌کردن، گرفتگی بینی، خارش بینی و آبریزش بینی را بهبود می‌دهد.

منظم‌کردن فشارخون یکی از خواص اسپیرولینا

یک راه برای کنترل فشارخون بالا از طریق رژیم غذایی سالم، ورزش و سبک زندگی است. راه دیگر مصرف مواد مغذی مانند جلبک اسپیرولینا است. طبق یک مطالعه مکزیکی، مصرف ۴.۵ گرم

از جلبک اسپیرولینا به‌صورت روزانه هم در مردان و هم در زمان میزان فشارخون بالا را در ۶ هفته بدون هیچ تغییراتی در رژیم غذایی کاهش می‌دهد.

البته، خوردن جلبک‌ها به همراه مصرف زیاد غذاهای ناسالم تفاوتی ایجاد نمی‌کند. چیزی که در واقع به آن نیاز دارید یک رژیم متعادل و ورزش منظم است.

جلبک اسپیرولینا کلسترول را کنترل می‌کند

همانند فشارخون، کلسترول را می‌توان با یک رژیم متعادل و ورزش منظم کنترل کرد. همچنین متعادل نگه‌داشتن کلسترول “خوب” و “بد”  برای جلوگیری از حمله یا سکته قلبی مهم است. یکی از روش‌های مرسوم کاهش کلسترول استفاده از دارو است. بااین‌حال، استفاده از داروها، عوارض جانبی دارد. از طرف دیگر، به‌جای مصرف دارو، ممکن است بخواهید مکمل‌های غذایی را امتحان کنید.

در مطالعه‌ای که بر روی بیماران مسن انجام شده است، نشان‌داده‌شده است که کاهش سطح کلسترول با مصرف ۸ گرم از اسپیرولینا در روز  به مدت ۱۶ هفته ارتباط داشته است. در یک مطالعه دیگر، ثابت شده است که جلبک اسپیرولینا در پیشگیری تصلب شرائین ناشی از کلسترول بالا و کاهش میزان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی سودمند است.

جلبک اسپیرولینا به درمان سرطان کمک می‌کند.

امروزه سرطان به یکی از علل اصلی مرگ تبدیل شده است. مطالعات زیادی دربارهٔ اثر جلبک اسپیرولینا بر سرطان انجام شده است.   همچنین مطالعات نشان می‌دهد که اسپیرولینا در مبارزه با سرطان دهان مؤثر است. طبق یک مطالعه دیگر اسپیرولینا با مهار رشد سرطان لوزالمعده مرتبط بوده است.

با وجود این تحقیقات، هنوز تحقیق و اثبات تأثیر اسپیرولینا بر سرطان ادامه دارد. هم چنین شما می‌توانید با خوردن مقادیر فراوان میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن از خواص جلبک اسپیرولینا

اگر شما مشکلاتی مانند سرماخوردگی دارید، ممکن است اسپیرولینا به شما کمک کند. مشخص شده است که جلبک اسپیرولینا می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و از توسعه عفونت‌های ویروسی جلوگیری کند. علاوه بر این، مطالعات انجام‌شده بر روی انسان و حیوانات نشان می‌دهد که ایمنی بدن را نیز  افزایش می‌دهد. به‌خاطر وجود مواد مغذی قوی مانند polysaccharides، اسپیرولینا قادر به افزایش ایمنی است. ماده مغذی دیگر در جلبک اسپیرولینا، phycocyanin که یک آنتی‌اکسیدان به رنگ آبی روشن است، تعداد سلول‌های سفید خون را در بدن افزایش می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید خون نقش مهمی را در سیستم ایمنی بدن بازی می‌کنند. به این دلیل که آنتی‌بادی تولید می‌کنند که از بدن شما را از محافظت مهاجمان خارجی و باکتری‌ها می‌کند.

خواص جلبک اسپیرولینا برای کودکان

مواد مغذی موجود در این جلبک برای کودکان نیز مفید است. مصرف اسپیرولینا در کودکان تولید انرژی کرده و می‌تواند سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند. مواد معدنی عالی در این جلبک به عضله‌سازی در کودکان کمک زیادی می‌کند. هم چنین رشد استخوان‌ها را افزایش داده و قد بچه‌ها را بلند می‌کند.

جلبک اسپیرولینا هضم غذا را برای کودکان آسان‌تر کرده و التهابات را نیز تخفیف خواهد داد. مصرف آن در کودکی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالی جلوگیری می‌نماید.

بااین‌حال میزان مصرف این جلبک برای کودکان باید تحت کنترل و نظارت پزشک باشد. وجود مقادیر کمی جیوه و روی که در اکثر غذاهای دریایی یافت می‌شود ممکن است برای کودکان خطرناک باشد.

بهبود عملکرد مغز

مطالعات نشان می‌دهند که جلبک اسپیرولینا در واقع توانایی شناختی و سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد. در مطالعه‌ای که بر روی کودکان ۵۴۹ مدرسه انجام شده است نشان می‌دهد که افرادی که هر روز به مدت دو ماه ۲ گرم اسپیرولینا مصرف کردند باعث شده عملکردآنها تا ۱۰درصد افزایش یابد.

گرچه قطعی نیست که علت تأثیر جلبک اسپیرولینا بهبود عملکرد در چیست، اما این می‌تواند به علت وجود L-tryptopha باشد که یک آمینواسیدی است که پیش‌ماده انتقال‌دهنده عصبی سروتونین است. همچنین خواص جلبک اسپیرولینا  در کاهش زوال حافظه به وسیله کاهش آسیب اکسیداتیو از به اثبات رسیده است.

محافظت از مغز

مصرف جلبک اسپیرولینا همچنین ممکن است از مغز در مقابل بیماری‌های پیش‌رونده مثل آلزایمر و پارکینسون محافظت کند. یک مطالعه جلبک اسپیرولینا را با غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج و بلوبری مقایسه می‌کند که منجر به اثرات حفاظت از مغز ناشی از توانایی آن‌ها برای کاهش التهاب و حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود. هم چنین، اسپیرولینا نه‌تنها از آسیب مغز شما محافظت می‌کند؛ بلکه ذهن و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان قدرتمند

اگر بدن شما در معرض اکسیداتیو قرار دارد، این عامل می‌تواند به DNA و سلول‌های شما آسیب برساند که منجر به التهاب مزمن، سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. جلبک اسپیرولینا به علت غنی‌بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها قادر به محافظت از بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو است.

جمع‌بندی

جلبک اسپیرولینا نوعی جلبک است که در آب‌های شور و شیرین رشد می‌کند و متخصصان در سال‌های اخیر به علت خواص بسیار زیادش به آن توجه کرده اند.

این جلبک حاوی پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها است. جلبک اسپیرولینا سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین خواص دیگری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش قند خون و حفظ سلامت قلب، چشم و پوست و حفظ سلامت مغز دارد.

اگر مایل به مصرف این گیاه به صورت طبیعی هستید می توانید از پروتئین بار کوکوبار آبیش استفاده کنید. در این پروتئین بار با ترکیب پودر نارگیل و جلبک اسپیرولینا طعمی بی نظیر پدید آمده که تجربه مصرف این ماده غذایی برای شما بسیار لذت بخش خواهد کرد.

این جلبک به‌صورت پودر، قرص و کپسول در بازار موجود است و در روز می‌توان یک تا سه گرم از آن را مصرف کرد.

 

 

آبیش و سلامتیش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید