09129548473
09129548473

سرکه انگور طبیعی به‌صورت گسترده‌ای به علت عطروطعم خاص خود به‌عنوان قسمتی از دستورالعمل‌های آشپزی استفاده می‌شود. سرکه حالت اسیدی و رایحه خاصی به غذا می‌بخشد. گرچه، ازآنجاکه سرکه کالری کمی دارد، از آن به‌عنوان قسمتی از برنامه کاهش وزن استفاده می‌کنند که این یکی از فواید سرکه انگور است. سرکه انگور در دو نوع موجود است؛ نوع سنتی و تجاری. سرکه سنتی بسیار کمیاب است چرا که در این نوع سرکه به‌جای کمیت، بر روی کیفیت تمرکز می‌شود؛ بنابراین برای تولید یک بطری سرکه باکیفیت بالا، زمانی در حدود ۵ سال قبل از مصرف می‌گیرد.

انواع سرکه انگور طبیعی

سرکه انگور یکی از سرکه‌های محبوب و پر استفاده در بین ایرانی‌هاست که انواع مختلفی از آن تهیه می‌شود. در ادامه با انواع سرکه انگور آشنا خواهیم شد:

۱. سرکه سفید: این نوع سرکه از انگور سفید تهیه می‌شود. در اغلب موارد در آشپزی به‌عنوان یک ماده افزودنی و همچنین در تهیه سس‌ها، مارینادها و سالادها استفاده می‌شود.

۲. سرکه قرمز: این نوع سرکه از انگور قرمز تهیه می‌شود و در طبخ و تهیه سس‌ها، مارینادها و سالادها استفاده می‌شود.

۳. سرکه خامه‌ای: این نوع سرکه انگور با ترکیب سرکه انگور و خامه تهیه می‌شود و به‌عنوان یک طعم‌دهنده عالی به غذاهای سنتی مانند کله‌پاچه، قرمه‌سبزی و… استفاده می‌شود.

۴. سرکه سیاه: این نوع سرکه از انگور سیاه تهیه می‌شود و به دلیل طعم خاص و شیرینی که دارد، در تهیه دسرها و شیرینی‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۵. سرکه انگور بدون الکل: این نوع سرکه به علت نداشتن الکل، از سرکه‌های الکلی سالم‌تر است.

همچنین، در برخی مناطق، سرکه انگور با اضافه‌کردن مواد دیگری مانند روغن‌های گیاهی، سبزیجات و ادویه‌جات تهیه می‌شود که ترکیبات مختلفی به آن اضافه می‌شود و طعم و عطر خاصی به آن می‌دهد.

فواید و خواص جادویی سرکه انگور طبیعی

سرکه انگور عالی برای کاهش وزن

ازآنجاکه این سرکه کالری کمی دارد به طور کامل برای افرادی که تحت برنامه کاهش وزن هستند، مناسب است. غذاهای طبخ شده با سرکه منجر به افزایش وزن نمی‌شوند. اضافه‌کردن سرکه به مواد غذایی باعث ایجاد احساس سیری بعد از غذا می‌شود و در طولانی‌مدت جذب کالری‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی باعث می‌شود که در ماه ۵۰۰ گرم وزن کم کنید. برای لاغرشدن می‌توانید روزی سه مرتبه یک قاشق‌چای‌خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید.

سرکه انگور طبیعی برای کمک به کنترل اشتها

مشکلی که افراد دارای رژیم غذایی کاهش وزن یا افراد مبتلا به دیابت دارند، مشکل بودن کنترل‌کردن اشتهایشان است. سرکه می‌تواند به این موضوع با کنترل‌کردن اشتها کمک کند.

کم‌بودن کالری:

به‌عنوان یکی از اجزای غذا، سرکه کامله کالری کمی دارد؛ لذا برای افرادی که در رژیم غذایی خاصی به سر می‌بردند و اجازه مصرف کالری به مقدار زیاد را ندارند، عالی است.

 

سرکه انگور عالی برای دیابت نوع دو

دیابت نوع دو از انواع دیابتی است که اکثر افراد دارای اضافه‌وزن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چربی‌های بدن مانع عملکرد خوب انسولین جهت کنترل قند خون می‌شود. سرکه می‌تواند به کاهش وزن و به طور هم‌زمان واکنش‌پذیری انسولین را بهبود بخشد.

تأثیر مثبت سرکه انگور بر روی واکنش انسولین

برخی مطالعات نشان داده‌اند که سرکه حاوی برخی ترکیبات طبیعی است که تأثیر مثبتی بر روی واکنش انسولین می‌گذارند. به عبارتی دیگر این ماده همچنین برای تثبیت سطح قند خون مفید است. برای تعدیل قند خون یک قاشق‌چای‌خوری سرکه را در یک لیوان آب حل کرده و به مدت سه ماه روزانه ۳ مرتبه (نیم ساعت قبل از غذا) میل کنید.

سرکه انگور برای بهبود متابولیسم کبد

کبد جایی است که انسولین تولید می‌شود. یکی از عواملی که باعث می‌شود انسولین نتواند تولید شود زمانی است که سوخت‌وساز با مشکل مواجه است. سرکه انگور طبیعی می‌تواند به بهبود متابولیسم کبد برای تولید مناسب انسولین کمک نماید.

سرکه انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان

برخی تحقیقات اظهار داشته‌اند که سرکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به‌خوبی با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و به طور هم‌زمان سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سرکه انگور عالی برای قلب

مقدار پتاسیم در سرکه کاملاً بالاست درحالی‌که مقدار سدیم آن نسبتاً کم است. در واقع یکی از فواید سرکه، ارتقای سلامتی قلب است.

مقابله با التهاب با سرکه انگور طبیعی

حالت‌های التهابی شرایط آسانی برای کنارآمدن با آن نیستند، چرا که می‌توانند قسمت‌های دیگر را تحت‌تأثیر قرار دهند. سرکه حاوی خواصی است که می‌توانند به‌مانند ضدالتهاب عمل کنند و به مقابله با التهاب کمک کنند.

سرکه انگور برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

تمامی خوراکی‌هایی که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند برای مقابله با رادیکال‌های آزاد عالی هستند و می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند و سرکه در این زمینه استثنا نیست.

مقابله با اختلالات متابولیسمی

برخی اختلالات متابولیکی می‌توانند بر روی سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند و باعث به‌وجودآمدن شرایطی مانند دیابت و تجمع کلسترول شوند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی و بعضی ترکیبات طبیعی وجود دارند که می‌توانند به مقابله با این حالات کمک کنند.

سرکه انگور راه‌حلی برای لخته خون

طبق آنچه پیش‌ازاین هم در بخش سلامت نمناک گفته‌ایم لخته‌های خونی برای ترمیم زخم‌ها و جلوگیری از عفونت الزامی هستند. متأسفانه گاهی اوقات ظاهرشدن لخته خون در نواحی حیاتی بدن مانند شریان‌ها و سیاهرگ‌ها می‌تواند توزیع خون را با مشکل مواجه ساخته و جریان خون را کاهش دهد.

سرکه انگور برای کاهش ریسک حملات قلبی

فشارخون پایین می‌تواند باعث ایجاد چندین اختلال مهلک شود و یکی از اینها حمله قلبی است که طی آن قلب مجبور شده است به‌شدت تپش داشته باشد.

سرکه انگور برای جلوگیری از سکته

زمانی که خون جریان طبیعی در محل مناسبی نداشته باشد، سکته رخ می‌دهد و علت بروز آن کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز است. سرکه می‌تواند به ازبین‌بردن عواملی که باعث کاهش جریان خون می‌شوند کمک کند و مانع از سکته شود.

سرکه انگور برای افزایش کلسترول خوب

کلسترول خوب یا همان HDL برای سلامتی قلب ضروری است. کلسترول خوب باعث ایجاد تعادل کلسترول بد یا همان LDL می‌شود که این کلسترول بد می‌تواند منجر به تشکیل لخته در شریان‌ها و وریدها یا اختلال در سیستم گوارشی شود.

سرکه انگور طبیعی سرشار از پکتین است که جذب مواد غذایی و مایعات را در روده کند کرده و با عبور آرام از دستگاه گوارش کلسترول را دفع می‌کند. برای کاهش کلسترول بد خون یک قاشق‌چای‌خوری سرکه سیب را با یک قاشق‌چای‌خوری عسل در یک لیوان آب حل کرده و به مدت ۳ ماه روزانه (قبل از غذا) ۳ مرتبه میل کنید.

سرکه انگور برای جلوگیری از تشکیل رسوب

رسوب مواد در واقع یکی از عواملی است که می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته شود. دلیل عمده تجمع رسوب، مقدار زیاد LDL است. همان‌طور که گفته شد سرکه با افزایش کلسترول خوب یا HDL سطح LDL را به تعادل می‌رساند.

سرکه انگور برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون

گلبول‌های قرمز خون برای توزیع مواد مغذی و اکسیژن به سرتاسر بدن ضروری هستند. سرکه به افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

سرکه انگور برای مقابله با آنمی

آنمی یا همان کم‌خونی به علت کمبود آهن به وجود می‌آید، جایی که گلبول‌های قرمز خون تولید نمی‌شوند تا نیازهای بدن را مرتفع کنند. همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، سرکه می‌تواند به‌وسیله مقابله با کم‌خونی از تولید کافی گلبول‌های قرمز خون اطمینان حاصل کند.

سرکه انگور حاوی عوامل ضدباکتری

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده سرکه محتوای زیاد عوامل ضد باکتریائی آن است که برای مقابله با عفونت‌ها مؤثر هستند.

سرکه انگور برای تسکین گلودرد

سرکه‌ها ضدعفونی‌کننده است و با باکتری‌ها مقابله می‌کند پس می‌توانید از آن برای درمان گلودرد استفاده نمایید. برای درمان گلودرد یک قاشق‌چای‌خوری سرکه سیب را با یک قاشق‌چای‌خوری عسل در یک لیوان آب گرم حل کرده و روزانه ۴ مرتبه میل کنید.

سرکه انگور طبیعی برای مقابله با گوش‌درد

سرکه قدرت آنتی باکتریایی دارد پس می‌تواند با باکتری‌های استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس که عامل ایجاد گوش‌درد هستند، مقابله کند. در صورت بروز عفونت گوش، لاله گوش را با سرکه پُر کنید و سرتان را ۱ دقیقه به‌گونه‌ای نگه دارید تا سرکه بیرون نریزد، سپس مایع را تخلیه و با دستمال تمیز خشک کنید. این کار را دو تا ۴ بار در روز انجام دهید تا درد و تب از بین برود؛ اما اگر پرده گوشتان پاره است هیچ مایعی در گوشتان نریزید.

سرکه انگور برای مقابله با پوکی‌استخوان

افزودن سرکه به مواد غذایی قدرت حلالی و جذب کلسیم را بالا می‌برد. اسید استیک سرکه تغییرات سلول‌های استخوانی در یائسگی را کاهش می‌دهد و از پوکی‌استخوان پیشگیری می‌کند.

سرکه انگور برای پوست

یکی از عفونت‌هایی که سرکه باید با آن مقابله کند، مشکلات پوستی است. بااین‌حال برای درمان صرفاً باید بر روی پوست مالیده شود.

راه‌حل طبیعی برای آفتاب‌سوختگی

آیا مشکلی با آفتاب‌سوختگی دارید؟ سرکه را به‌صورت موضعی به کار ببرید تا قسمت‌های حساس و سوخته را التیام داد و به طور هم‌زمان روند درمان را شتاب بخشد.

سرکه برای درمان خانگی خارش پوست

عواملی وجود دارند که منجر به خارش پوست می‌شوند از حشره تا حساسیت. گرچه قبل از پیداکردن ریشه مشکل، به‌کاربردن موضعی سرکه انگور طبیعی برای تسکین علائم، بسیار مفید است.

خواص ضد پیری سرکه

مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند اثرات شوم رادیکال‌های آزاد را که مسئول اصلی پیری هستند، خنثی کند. سرکه حاوی بتاکاروتن طبیعی است که با پیری مقابله می‌کند .

سرکه جایگزین سالم برای چربی‌ها و سدیم

بسیاری از افراد دارای رژیم غذایی، معتقدند که در حال انجام کار خوبی هستند، زمانی که وعده‌غذایی خود را با سالاد سپری می‌کنند. هرچند بسیاری از سس‌های سالادها سرشار از چربی، سدیم و کالری است. اسیدهای چرب و چربی‌های اشباع می‌توانند سطح کلسترول و سدیم را افزایش دهند که این می‌تواند برای افراد با فشارخون بالا بد باشد. مصرف سالاد با چاشنی سرکه انگور طبیعی مورد سفارش و توصیه است.

سرکه انگور برای داشتن گوارش سالم

پروبیوتیک‌ها موادی هستند که در غذا به‌مانند منبع تغذیه برای باکتری‌های خوب در معده شما عمل می‌کنند. به‌عنوان یک خوراکی، سرکه به‌سلامتی و تعادل این باکتری‌های خوب کمک می‌کند که این مسئله می‌تواند به بهبود سیستم گوارشی کمک کند. بهبود نسبت باکتری در روده، سیستم ایمنی را با مهار رشد باکتری‌های بد، تقویت می‌کند.

سرکه انگور برطرف‌کننده مشکلات گوارشی

مصرف روزانه سرکه از زخم معده پیشگیری می‌کند؛ زیرا باعث می‌شود معده ماده‌ای (شیره‌ای) ترشح کند که خاصیت حفاظتی دارد. سرکه با باکتری‌هایی که منشأ مشکلات گوارشی هستند مقابله می‌کند و احتمال مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد.

برای برطرف‌شدن مشکلات گوارشی نصف قاشق‌چای‌خوری سرکه را با یک قاشق‌چای‌خوری عسل در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزانه ۱ مرتبه میل کنید و این کار را ۳ تا ۴ روز ادامه دهید.

سرکه انگور برای محافظت در مقابل رادیکال‌های آزاد

شما می‌توانید انواع سرکه‌های مختلف را بیابید که بسیاری از این سرکه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها شامل سرکه سیب و سرکه بالزامیک می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سرکه‌ها پلی‌فنول هستند. پلی‌فنول‌ها از سلول‌ها در مقابل آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کنند.

سرکه انگور برای مقابله با سندرم متابولیک

سرکه حاوی تعدادی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به محافظت از بدن در قبال سندرم متابولیک کمک کند. سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایطی است که ریسک ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های سرکه عبارت‌اند از کوسرتین، پلی‌فنول، تانن، پروآنتوسیانیدین، کاتکین و فلاونوئیدها.

آسیب‌های سرکه انگور طبیعی

استفاده از سرکه انگور در بیشتر موارد برای افراد سالم و بدون مشکلات جدی سلامتی، امن است. بااین‌حال، در برخی شرایط و برای برخی افراد، مصرف سرکه انگور ممکن است مخاطره‌آمیز باشد:

  • افرادی که به بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند زخم معده، بیماری‌های روده و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) مبتلا هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مانند سنگ کلیه، نفریت و دیالیز.
  • افرادی که به سرکه حساسیت دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشارخون بالا، آریتمی قلبی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی.

چنین افرادی باید برای مصرف سرکه انگور با پزشک خود مشورت کنند و از مصرف بی‌رویه آن خودداری کنند.

توصیه می‌شود صرفاً یک قاشق سوپ‌خوری سرکه در سالاد به کار رود چرا که مصرف بیش از حد آن در خوراکی‌ها منجر به تغییر طعم غذا می‌شود. در صورت مصرف زیاد سرکه، منجر به سوزش سر دل می‌شود. مصرف زیاد سرکه لایه مینای دندان را آسیب می‌زند. برای خرید سرکه انگور طبیعی به سایت آبیش مراجعه کنید.

فواید سرکه برای مو

سرکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که گردش خون در پوست سر فعال کرده و علاوه‌برآن سرکه باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. سرکه از مو در مقابل ریزش و وزشدن مراقبت می‌کند چرا که مملو از ویتامین ای است و همچنین حاوی فولیک‌اسید و آهن است. موهای خود را با اضافه‌کردن کمی سرکه به آن بشویید. دستورالعمل به این صورت است که سرکه و روغن‌کرچک را مخلوط کرده و به مدت یک ساعت بر روی موها قرار دهید. این ترکیب به شما کمک می‌کند که از دست وزشدن موها خلاص شوید به‌خصوص اگر این کار را هر روز تا یک هفته تکرار کنید.

مقداری سرکه و چند قطره روغن اسطوخودوس را ترکیب کرده و بر روی پوست سرخود بمالید. این کار به استحکام بیشتر فولیکول‌های مو کمک می‌کند. هم چنین این محلول باعث سلامت بیشتر و درخشندگی زیادتر مو به علت وجود ویتامین ث شود.

فواید سرکه سفید

یکی از فواید سرکه سفید این است که بدن از اضافه‌وزن به‌وسیله ممانعت از تجمع چربی‌ها و پرهیز از چاقی؛ دور می‌ماند. سرکه سفید به‌سلامتی استخوان، مخصوصاً به جذب مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم که به استخوان‌ها استحکام می‌بخشند، کمک می‌کند. سرکه سفید از دندان‌ها مراقبت می‌کند و به آنها استحکام می‌بخشد و لثه‌ها را از عفونت مصون می‌دارد.

استفاده از سرکه در غذا

به‌صورت تصادفی در عراق کشف شده است که زمانی که انگور بدون دخالت در یک جا قرار داده می‌شود مایعی را ترشح می‌کند که این مایع به‌صورت گسترده‌ای در صنعت سرکه استفاده می‌شود.

یافته شده است که سرکه در صورت اضافه‌شدن به غذا باکتری‌های آن را می‌کشد.

سرکه باید در جایی محصور نگهداری شود چرا که فرار است و نباید در معرض آفتاب قرار گیرد به‌خصوص آنکه اگر در معرض آفتاب قرار گیرد رنگش تغییر می‌کند.

ریختن سرکه در بعضی غذاها مانند سس‌ها، ماکارونی‌ها، سبزیجات، گوشت، سوپ و بسیاری از غذاهای دیگر به آنها طعم متمایزی می‌دهد.

سرکه همچنین در پاک‌سازی گوشت از باکتری نیز استفاده می‌شود. همچنین سرکه به بهبود گوارش کمک می‌کند اگر به رژیم غذایی اضافه شود.

آبیش و سلامتیش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید