09129548473
09129548473

چرا رژیم چربی سوزی در کنترل بیماری کبد چرب مؤثر است؟

چربی‌سوزی و کبد چرب

کبد چرب زمانی به وجود می‌آید که چربی در کبد رسوب‌کرده باشد. البته وجود مقداری چربی در کبد طبیعی است؛ اما زمانی که چربی کبد بیش از حد استاندارد باشد؛ آن وقت می‌توانیم بگوییم که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب است. افراد مبتلا به این بیماری باید علاوه بر مصرف دارو به فکر یک رژیم غذایی سالم باشند. برخی از مواد غذایی به همراه رژیم‌های چربی‌سوزی می‌توانند به کنترل و درمان این بیماری کمک کنند. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به این بیماری به دست بیاورید؛ با ما همراه شوید.

این مواد غذایی را در رژیم چربی‌سوز خود استفاده کنید

عواملی که می‌توانند باعث ابتلای یک فرد به بیماری کبد چرب شوند، بسیار متفاوت است. بااین‌حال بسیاری از مبتلایان به بیماری کبد چرب از اضافه‌وزن رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد چاقی که بیشترین میزان چربی بدنشان در اطراف ناحیه شکمی قرار دارد، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. کاهش وزن برای پیشگیری یا کنترل بیماری کبد چرب ضروری است. اگر دارای اضافه‌وزن هستید؛ بهتر است با استفاده از رژیم‌های چربی‌سوزی وزن بدنتان را پایین بیاورید. در اکثر این رژیم‌ها، مواد غذایی مشترکی وجود دارد که به کاهش چربی بدن کمک می‌کنند. برخی از این مواد غذایی عبارت‌اند از:

سبزیجات تازه بخورید

مصرف سبزیجات تازه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای افزایش چربی‌سوزی انجام دهید. سعی کنید در اکثر وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایتان به‌جای تنقلات چرب و شیرین، سبزیجات سالم و مقوی مانند هویج، کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج، فلفل‌دلمه‌ای قرمز و… را مصرف کنید. این سبزیجات به کاهش وزن و به دنبال آن به کنترل بیماری کبد چرب کمک می‌کنند.

سیر هم جز سبزیجات چربی‌سوز محسوب می‌شود. ترکیبات گوگرددار این ماده به تولید آنزیم‌های سم‌زدای کبد کمک می‌کنند. همچنین سیر قند و چربی‌های خطرناک در خون نظیر تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. سیر را می‌توان به‌صورت خام یا پخته در غذاهای مختلف استفاده کرد.

اگر از طعم برخی سبزیجات خوشتان نمی‌آید؛ نگران نباشید! خوشبختانه امروزه به‌قدری دستور پخت‌های مختلفی برای طبخ غذاهای گیاهی وجود دارد که با مقداری جست‌وجو در اینترنت می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

برای چربی‌سوزی قهوه بنوشید

نوشیدن قهوه می‌تواند سوخت‌وساز بدن و چربی‌سوزی را افزایش دهد. همان‌طور که می‌دانید قهوه سرشار از کافئین است. کافئین یک ماده انرژی‌زا بوده و می‌تواند در طول روز انرژی بدنتان را تأمین کند. بااین‌حال به‌هیچ‌وجه نباید در مصرف قهوه زیاده‌روی کنید. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های حاوی کافئین سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. همچنین بهتر است قهوه را بدون خامه و شکر میل کنید. خامه و شکر در افزایش وزن مؤثر هستند و مانع از افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شوند.

مصرف آووکادو به چربی‌سوزی کمک می‌کند

شاید بگویید که آووکادو میوه چربی به نظر می‌رسد پس چطور می‌تواند به چربی‌سوزی بدن ما کمک کند؟ آووکادو حاوی چربی‌های خوب است؛ به‌عبارت‌دیگر چربی موجود در آووکادو باعث افزایش چربی خون نمی‌شود و افراد مبتلا به کبد چرب نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین وجود مقادیر زیادی فیبر در این میوه باعث شده که آووکادو در بسیاری از رژیم‌های چربی‌سوزی وجود داشته باشد. فیبر به هضم غذا، دفع آسان و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. شما می‌توانید با آووکادو و سبزیجات دیگر یک سالاد خوش‌طعم درست کنید و از آن لذت ببرید.

چربی سوزی

و افراد مبتلا به کبد چرب نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین وجود مقادیر زیادی فیبر در این میوه باعث شده که آووکادو در بسیاری از رژیم‌های چربی‌سوزی وجود داشته باشد. فیبر به هضم غذا، دفع آسان و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. شما می‌توانید با آووکادو و سبزیجات دیگر یک سالاد خوش‌طعم درست کنید و از آن لذت ببرید

لبنیات کم‌چرب را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید

انواع لبنیات مانند شیر، ماست، پنیر و… حاوی پروتئین و کلسیم هستند. کلسیم به‌سلامت استخوان‌های بدن کمک می‌کند. پروتئین و سایر ویتامین‌های موجود در لبنیات نیز می‌توانند احتیاجات روزانه بدن شما را تأمین کند؛ بنابراین حتماً در رژیم غذایی خود از لبنیات استفاده کنید. البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید. چربی این محصولات کنترل شده است و می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

دانه آفتاب‌گردان کبد را محافظت می‌کند    

دانه آفتاب‌گردان خواص زیادی دارد و به چربی‌سوزی کمک می‌کند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دانه آفتاب‌گردان سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین E، اسید فنولیک و سلنیوم است. این ریزمغذی‌ها به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کنند. مصرف به‌اندازه دانه آفتاب‌گردان باعث کاهش کلسترول بد خون شده و در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مؤثر است.

فلفل چیلی و چربی‌سوزی

این فلفل تند و سوزان سوخت‌وساز بدن را با ترکیباتی به نام کپسایسین تحریک کرده و با افزایش دمای بدن و متابولیسم آن باعث چربی‌سوزی بیشتر خواهد شد. کاهش اشتها و مصرف کالری کمتر را می‌توانید با فلفل چیلی تجربه کنید. این فلفل را می‌توان به سالاد، سوپ، خورش و غذاهای دیگر اضافه کرد.

 

مواد غذایی مضر برای چربی‌سوزی و کنترل کبد چرب

تا اینجا درباره مواد غذایی مفیدی که می‌توانند به شما در چربی‌سوزی و کنترل بیماری کبد چرب کمک کنند صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً تعدادی از این مواد غذایی سالم و مفید را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. مصرف این مواد غذایی باعث کاهش وزن و کاهش چربی خون بدنتان می‌شود. در ادامه درباره مواد غذایی صحبت خواهیم کرد که برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مضر بوده و بهتر است از رژیم غذایی‌شان حذف شود.

چربی سوزی با مصرف چربی طبیعی!

گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز به افراد مبتلا به کبد چرب به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است گوشت مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنند. تحقیقات زیادی در زمینه ارتباط گوشت قرمز با بیماری کبد چرب انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده می‌تواند در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

آرد سفید

آرد سفید باعث افزایش قند خون و مانع از چربی‌سوزی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بیماران دیابتی در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب نیز هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود که تا جای ممکن آرد سفید را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. بهترین جایگزین برای آرد سفید، آرد سبوس‌دار است. آرد سبوس‌دار حاوی فیبر بوده و می‌تواند علاوه بر احساس سیری به چربی‌سوزی بدن تیز کمک کند.

قند و شیرینی

کمتر کسی از مضرات مصرف قند و شیرینی بی‌خبر است. بااین‌حال متأسفانه هر ساله تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو و کبد چرب افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید مواد غذایی مفیدی مانند خرما، کشمش و عسل را جایگزین قند و شکر کنید. البته نباید در مصرف این محصولات نیز زیاده‌روی کنید. به‌خاطر داشته باشید هر چه قند و شیرینی کمتری مصرف کنید، بدنی سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در امان خواهید بود. انتخاب یک رژیم غذایی سالم مهم‌ترین گام برای کنترل بیماری کبد چرب است.

از کجا بفهمیم در حال چربی‌سوزی هستیم؟

روش‌های بسیار ساده‌ای وجود که بفهمیم آیا چربی می‌سوزانیم یا خیر؟ شاخص‌های زیر می‌تواند به شما در تشخیص چربی‌سوزی کمک کنند.

اولین نشانه چربی‌سوزی کاهش وزن است. با کاهش کالری مصرفی و افزایش تحرک می‌توان وزن کم کرد و چربی سوزاند. البته اگر خودبه‌خود شروع به کاهش وزن کردید نباید خیلی خوشحال شوید چرا که کاهش وزن بی‌دلیل می‌تواند علامت شروع یک بیماری جدی باشد!

در برخی افراد چربی‌سوزی ممکن است به‌صورت کاهش سایز دیده شود. از آنجایی چربی سبک‌تر از آب است؛ اما حجم بیشتری دارد ممکن است شما حین فرایند چربی‌سوزی کاهش وزن چشمگیری را تجربه نکنید؛ اما اندازه دور کمرتان چندین سانت کمتر شود.

با ازبین‌رفتن چربی‌ها و سوزانده شدن آنها توسط بدن قدرت و استقامت شما به طرز عجیبی افزایش خواهد یافت. از این فرصت می‌توانید برای بالابردن تحرک و فعالیت خود استفاده کنید.

بهتر است سطح قند و کلسترول خود را با آزمایش خون بسنجید. در این صورت خواهید دید که با شروع چربی‌سوزی قند خون و تری‌گلیسرید کاهش می‌یابد و کلسترول خوب در خون شما افزایش پیدا می‌کند. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید