09129548473
09129548473

دلایل اصلی پوکی استخوان چیست؟

پوکی‌ استخوان چیست؟ پوکی‌استخوان در لغت به معنای “استخوان متخلخل” است. این وضعیتی است که در آن استخوان‌ها نازک می‌شوند و استحکام خود را از دست می‌دهند، زیرا تراکم کمتری دارند و کیفیت آنها کاهش می‌یابد. این می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود که باعث درد، ناتوانی و انجام فعالیت‌های روزمره بسیار دشوار می‌شود.

در سرتاسر جهان از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد بالای پنجاه سال یک نفر به دلیل پوکی‌استخوان دچار شکستگی استخوان می‌شوند.

پوکی استخوان چیست؟

اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا بیشتر در مورد پوکی‌استخوان، کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید و نحوه تشخیص و درمان آن را بدانید .

استخوان‌های ما بافت زنده‌ای هستند که ساختار بدن ما را می‌دهند، به ما امکان حرکت و محافظت از اندام‌هایمان را می‌دهند. پوکی‌استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها متخلخل‌تر و شکننده‌تر شوند و خطر شکستگی استخوان‌های دردناک و اغلب ناتوان‌کننده (معروف شکستگی‌های شکنندگی) را به‌شدت افزایش می‌دهد.

پوکی‌استخوان اغلب «بیماری خاموش» نامیده می‌شود، زیرا اکثر مردم تا زمانی که دچار شکستگی استخوان در اثر افتادن یا برآمدگی جزئی نشوند، نمی‌دانند که به پوکی‌استخوان مبتلا هستند – چیزی که معمولاً باعث چنین آسیب شدیدی نمی‌شد. در واقع، حتی پس از شکستن استخوان، حدود ۸۰ درصد از بیماران هنوز برای پوکی‌استخوان، بیماری زمینه‌ای که باعث شکستگی شده است، تشخیص داده نشده و تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

پوکی‌استخوان چگونه ایجاد می‌شود

از بدو تولد تا بزرگسالی، استخوان‌های ما رشد می‌کنند و رشد می‌کنند تا زمانی که در اوایل دهه ۲۰ زندگی‌مان به اوج توده استخوانی می‌رسند – زمانی که استخوان‌ها در قوی‌ترین، متراکم‌ترین و کمترین احتمال شکستگی هستند. در طول زندگی، استخوان دائماً در حال تجدید است و استخوان جدید جایگزین استخوان قدیمی می‌شود – و این به قوی نگه‌داشتن اسکلت ما کمک می‌کند. اما برای افراد مبتلا به پوکی‌استخوان، استخوان‌های بیشتری از بین می‌روند و جایگزین نمی‌شوند. این به این معنی است که استخوان‌ها به‌تدریج شکننده می‌شوند و احتمال شکستن آنها بیشتر می‌شود.

با آگاهی از پوکی‌استخوان و اینکه چه عواملی می‌توانند شما را در معرض خطر قرار دهند، می‌توانید مطمئن شوید که دراسرع‌وقت تشخیص‌داده‌شده و درمان می‌شوید. شکستگی‌هایی که اغلب با پوکی‌استخوان همراه هستند در لگن، ستون فقرات و مچ دست هستند. شکستگی‌های ستون فقرات شایع‌ترین شکستگی‌ها هستند، بااین‌حال بسیاری از افراد کمردرد را تنها نشانه افزایش سن می‌دانند و تشخیص درستی نمی‌دهند.

چرا تشخیص زودهنگام مهم است؟ 

تشخیص زودهنگام مهم است؛ زیرا یک استخوان شکسته خطر ابتلا به شکستگی استخوان‌های بیشتری را افزایش می‌دهد – که منجر به ناتوانی طولانی‌مدت و ازدست‌دادن استقلال می‌شود. از هر چهار زنی که دچار شکستگی جدید ستون فقرات می‌شوند، یک نفر در عرض یک سال دوباره شکسته می‌شود. پس از شکستگی لگن، حدود یک‌چهارم افراد می‌میرند یا دیگر راه نمی‌روند.

با تشخیص زودهنگام می‌توان به طور مؤثرتری درمان شد، به‌طوری‌که می‌توان از شکستگی‌های آینده جلوگیری کرد.

و به یاد داشته باشید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از این بیماری و قوی نگه‌داشتن استخوان‌های خود انجام دهید: از یک رژیم غذایی سالم برای استخوان پیروی کنید، به طور منظم ورزش کنید، از عوامل منفی سبک زندگی خودداری کنید، و بفهمید که آیا شما عوامل خطر پوکی‌استخوان را دارید یا خیر.

حقایق سریع پوکی‌استخوان

– پوکی‌استخوان وضعیتی است که در آن کیفیت، کمیت و استحکام استخوان‌های شما کاهش می‌یابد و احتمال شکستگی آن‌ها افزایش می‌یابد.

این یک بیماری جدی است، اما قابل‌درمان است. شما می‌توانید از طریق رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی به پیشگیری از پوکی‌استخوان کمک کنید.

– تشخیص زودهنگام به این معنی است که درمان می‌تواند مؤثرتر باشد – کمردرد را نادیده نگیرید!

 

شکستگی استخوان چقدر جدی است؟

نمی‌توان به‌اندازه کافی تأکید کرد که شکستگی استخوان‌های ناشی از پوکی‌استخوان نه‌تنها دردناک است، بلکه اغلب باعث ناتوانی‌های تغییردهنده زندگی و ازدست‌دادن استقلال می‌شود. به همین دلیل است که اطمینان از تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع، قبل از وقوع شکستگی بسیار مهم است!

.پوکی‌استخوان نه‌تنها افراد را از نظر جسمی، بلکه از نظر احساسی نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کیفیت کلی زندگی را کاهش می‌دهد و اغلب باعث افسردگی و انزوا می‌شود، زیرا افراد تعامل اجتماعی را کاهش می‌دهند یا دیگر قادر به انجام فعالیت‌هایی نیستند که قبلاً انجام می‌دادند.

پوکی‌استخوان باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود – به‌قدری شکننده که زمین‌خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم‌شدن یا سرفه می‌تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌های مرتبط با پوکی‌استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌دهد.

 

علائم پوکی استخوان چیست؟

معمولاً هیچ علامتی در مراحل اولیه ازدست‌دادن استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان‌های شما در اثر پوکی‌استخوان ضعیف شده‌اند، ممکن است علائم و نشانه‌هایی داشته باشید که عبارت‌اند از:

  • کمردرد، ناشی از شکستگی یا فروپاشی مهره است
  • ازدست‌دادن قد در طول زمان
  • حالت خمیده
  • استخوانی که خیلی راحت‌تر از حد انتظار می‌شکند

 

علل ابتلا به پوکی استخوان چیست؟

استخوان‌های شما در حالت نوسازی دائمی هستند – استخوان جدید ساخته می‌شود و استخوان قدیمی شکسته می‌شود. هنگامی که جوان هستید، بدن شما سریع‌تر از اینکه استخوان قدیمی را تجزیه کند، استخوان جدید می‌سازد و توده استخوانی شما افزایش می‌یابد. پس از اوایل دهه ۲۰، این روند کند می‌شود و اکثر افراد در سن ۳۰ سالگی به اوج توده استخوانی خود می‌رسند. با افزایش سن، توده استخوانی سریع‌تر از آنچه که ایجاد می‌شود از بین می‌رود.

میزان احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان تا حدی به میزان توده استخوانی شما در جوانی بستگی دارد. حداکثر توده استخوانی تا حدی ارثی است و همچنین بر اساس گروه قومی متفاوت است. هر چه اوج توده استخوانی شما بیشتر باشد، استخوان بیشتری در بانک دارید و با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان کمتر می‌شود.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش دهند – از جمله سن، نژاد، انتخاب‌های سبک زندگی، و شرایط پزشکی و درمان.

 

سطوح هورمونی

پوکی‌استخوان در افرادی که هورمون‌های خاصی در بدنشان خیلی زیاد یا خیلی کم است، شایع‌تر است. مثال‌ها عبارت‌اند از:

 

هورمون‌های جنسی کاهش سطح هورمون‌های جنسی باعث ضعیف‌شدن استخوان می‌شود. کاهش سطح استروژن در زنان در دوران یائسگی یکی از قوی‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی‌استخوان است. درمان‌های سرطان پروستات که سطح تستوسترون را در مردان کاهش می‌دهند و درمان‌های سرطان سینه که سطح استروژن را در زنان کاهش می‌دهند، احتمالاً ازدست‌دادن استخوان را تسریع می‌کنند.

مشکلات تیروئید هورمون تیروئید بیش از حد می‌تواند باعث تحلیل استخوان شود. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد یا اگر برای درمان کم‌کاری تیروئید بیش از حد از داروهای هورمونی تیروئید استفاده کنید، این اتفاق می‌افتد.

غدد دیگر پوکی‌استخوان همچنین با فعالیت بیش از حد پاراتیروئید و غدد فوق‌کلیوی مرتبط است.

عوامل غذایی مؤثر بر پوکی استخوان چیست؟

احتمال بروز پوکی‌استخوان در افرادی که دارای موارد زیر هستند بیشتر است:

 

مصرف کم کلسیم. کمبود کلسیم مادام‌العمر در ایجاد پوکی‌استخوان نقش دارد. مصرف کم کلسیم به کاهش تراکم استخوان، ازدست‌دادن زودهنگام استخوان و افزایش خطر شکستگی کمک می‌کند.

اختلالات اشتها. محدودیت شدید دریافت غذا و کمبود وزن باعث ضعیف‌شدن استخوان در مردان و زنان می‌شود.

جراحی دستگاه گوارش. جراحی برای کاهش اندازه معده یا برداشتن بخشی از روده، میزان سطح موجود برای جذب مواد مغذی از جمله کلسیم را محدود می‌کند. این جراحی‌ها شامل جراحی‌هایی برای کمک به کاهش وزن و سایر اختلالات گوارشی است.

استروئیدها و سایر داروها

استفاده طولانی‌مدت از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی یا تزریقی، مانند پردنیزون و کورتیزون، در روند بازسازی استخوان اختلال ایجاد می‌کند. پوکی‌استخوان همچنین با داروهایی که برای مبارزه با یا پیشگیری از آنها استفاده می‌شود مرتبط است:

برخی از عادات بد می‌توانند خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را افزایش دهند. مثال‌ها عبارت‌اند از:

شیوه زندگی کم‌تحرک. خطر ابتلا به پوکی‌استخوان در افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته می‌گذرانند نسبت به افرادی که فعالیت بیشتری دارند بیشتر است. هر گونه ورزش و فعالیت‌های تحمل وزن که باعث تعادل و وضعیت بدنی خوب می‌شود برای استخوان‌های شما مفید است، اما پیاده‌روی، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه‌برداری بسیار مفید به نظر می‌رسد.

 

عوارض پوکی استخوان

چگونه پوکی‌استخوان می‌تواند باعث مچاله شدن و فروپاشی مهره‌ها شود

شکستگی استخوان، به ویژه در ستون فقرات یا لگن، جدی‌ترین عوارض پوکی استخوان است. شکستن لگن اغلب در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به ناتوانی و حتی افزایش خطر مرگ در سال اول پس از آسیب شود.

در برخی موارد، حتی اگر زمین نخورده باشید، ممکن است شکستگی ستون فقرات رخ دهد. استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات (مهره‌ها) می‌توانند تا حدی ضعیف شوند که می‌تواند منجر به کمردرد، کاهش قد و حالت خمیده به جلو شود.

 

راه های جلوگیری از پوکی استخوان چیست؟

تغذیه خوب و ورزش منظم برای حفظ سلامت استخوان‌های شما در طول زندگی ضروری است.

 

منابع خوب کلسیم عبارت‌اند از:

لبنیات کم‌چرب

سبزیجات با برگ سبز تیره مثل اسفناج و کلم بروکلی

ماده‌های غذایی که کلسیم وارد بدن می‌کنند

ماهی سالمون کنسرو شده یا ساردین با استخوان

مصرف گوشت قرمز و گوشت سفید

محصولات سویا، مانند توفو

غلات غنی شده با کلسیم و آب‌پرتقال

اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برایتان دشوار است، مصرف مکمل‌های کلسیم را در نظر بگیرید. بااین‌حال، کلسیم بیش از حد با سنگ کلیه مرتبط است. اگرچه هنوز مشخص نیست، برخی از کارشناسان معتقدند که کلسیم بیش از حد، به‌ویژه در مکمل‌ها، می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

ویتامین دی

ویتامین D توانایی بدن برای جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و از راه‌های دیگر سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. مردم می‌توانند مقداری از ویتامین D خود را از نور خورشید دریافت کنند، اما اگر در عرض جغرافیایی بالا زندگی می‌کنید، اگر در خانه هستید، یا اگر به طور منظم از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید یا به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست از آفتاب دوری می‌کنید، ممکن است منبع خوبی نباشد.

سایر راهکارهای تغذیه‌ای برای جلوگیری پوکی‌استخوان چیست؟

کارهای دیگری که برای جلوگیری از پوکی‌استخوان باید انجام دهیم عبارت‌اند از:

  • حذف نمک و نوشابه از سفره غذا
  • احتیاط در راه رفتن و جلوگیری از زمین‌خوردن
  • مصرف کمتر قهوه، چای و نسکافه
  • کاهش مصرف الکل
  • کاهش استفاده از دخانیات و ترک سیگار
  • بیشتر خوردن سبزیجات و میوه‌های تازه
  • بیشتر خوردن گیاهان استخوان‌ساز
  • کاهش استفاده از قند مصنوعی و شیرینی
  • کاهش استفاده از چربی‌ها
  • کاهش مصرف غذاهای آماده حاوی مواد نگه دارنده

 

 

ارتباط ورزش و پوکی استخوان چیست؟

ورزش می‌تواند به شما کمک کند استخوان‌های قوی بسازید و ازبین‌رفتن استخوان را کند کنید. این عادت خوب بدون توجه به زمانی که شروع می‌کنید برای استخوان‌های شما مفید خواهد بود، اما اگر در جوانی ورزش منظم را شروع کنید و در طول زندگی به ورزش ادامه دهید، بیشترین فواید را به دست خواهید آورد.

جمع‌بندی

پوکی‌استخوان چیست؟ پوکی‌استخوان یا اُستئوپوروز (Osteoporosis) یک بیماری مزمن است که در آن عواملی مختلفی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند. این بیماری در بین سالمندان و زنان یائسه شایع است. اما در برخی افراد جوان هم گزارش شده است.

برای پیشگیری از این بیماری راهکارها و مراقبت‌هایی وجود دارند که بیشتر در حوزه تغذیه و ورزش هستند.

مصرف کلسیم و ویتامین دی، ورزش منظم و تغذیه متنوع از مواد سالم و تازه از مواردی است که به‌سادگی از پوکی‌استخوان جلوگیری می‌کند.

ترک الکل و سیگار گام‌های بعدی پیشگیری از این بیماری هستند. مصرف این مواد جذب کلسیم بدن را کاهش می‌دهد.

استفاده از برخی داروهای ضدتشنج یا داروهای استروئیدی مثل پردنیزولون هم منجر به پوکی‌استخوان می‌شود. مصرف این داروها در صورت صلاحدید پزشک بلامانع است.

آبیش و سلامتیش 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید