09129548473
09129548473

استفاده از سرکه سیب برای لاغری چگونه است؟

سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب از دیرباز مورد استفاده‌های گوناگون قرار می‌گرفت، ولی امروزه نقش آن برای لاغری و کاهش وزن بیش‌ازپیش پراهمیت‌ شده است. کمک به هضم غذا، کاهش تب، بهبود جریان خون، زیبایی پوست از جمله فواید این ماده هستند. چربی سوزی یکی ازمهم‌ترین و تأثیرگذارترین خواص این سرکه است.

روش استفاده از سرکه سیب برای لاغری

این سرکه، محصولی طبیعی است که از تخمیر آب سیب به دست می‌آید. اگر سرکه سیب به صورت ناشتا مصرف شود، می تواند شما را در طول روز سیر نگه دارد. این حالت سیر بودن نیز از افت قند خون و نیاز به خوردن هله‌هوله جلوگیری می‌کند.

از طرق دیگر خاصیت اسیدی سرکهٔ سیب مانع از تجمع چربی در بدن می‌شود. مصرف سرکه سیب به خصوص به طور ناشتا، چربی سوزی را زیادتر کرده، متابولیسم را افزایش داده و مواد سمی را از بدن دفع می کند. تا جایی که در مصر باستان سرکهٔ سیب به‌عنوان منبعی جهت لاغری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

امروزه در ژاپن طبق مطالعاتی که انجام‌گرفته است، کسانی که به طور مستمر از سرکهٔ سیب استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که استفاده نمی‌کنند، بیشتر وزن کم کرده‌اند. در این آزمایش ۳ گروه مورد بررسی قرار گرفتند. به گروه اول روزی ۱ قاشق، گروه دوم روزی ۲ قاشق و گروه سوم آب خالص داده شد، بعد از ۱۲ هفته گروهی که بیشترین کاهش وزن را داشت، گروه دوم بود.

البته که امکان ندارد بدون تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، تنها با نوشیدن سرکهٔ سیب بتوانید وزن کم کنید.

به‌منظور کاهش وزن با سرکه چه کاری انجام بدیم؟

هرچقدر هم که سرکهٔ سیب مادهٔ طبیعی است، ولی به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، به‌خصوص کسانی که مشکلات مربوط به معده دارند، قبل از شروع به مصرف سرکه سیب حتماً با پزشک مشورت نمایید.

روش آماده‌سازی سرکه سیب و عسل 

  •  ۱ قاشق مرباخوری سرکهٔ سیب
  •  ۱ قاشق مرباخوری عسل
  •  ۱ لیوان آب ولرم

 

طرز آماده‌سازی :

تمام مواد را داخل آب بریزید، تا زمانی که عسل کامل حل شود، خوب هم بزنید. این مخلوط را هر روز صبح نیم ساعت قبل از صبحانه با معدهٔ خالی بنوشید. چنانچه مایل باشید، می‌توانید قبل از وعده‌های غذایی نیز ۱ لیوان بنوشید، به شرطی که در طول روز بیشتر از ۳ لیوان نباشد.

 

آیا سرکه سیب برای لاغری مفید است؟

سرکه سیب هزاران سال است که به‌عنوان یک مقوی سلامت استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که فواید بسیاری برای سلامتی مانند کاهش سطح قند خون دارد.

اما آیا افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی شما می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟

این مقاله به بررسی تحقیقات سرکه سیب و کاهش وزن می‌پردازد. همچنین نکاتی در مورد گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی شما ارائه می‌دهد.

حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب از اسید استیک تشکیل شده است. همچنین حاوی آب و مقادیر کمی از اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی‌لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری است و تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد. اسید استیک فواید مختلفی برای کاهش چربی دارد.

چگونه سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد؟

تولید سرکه سیب سنتی حدود یک ماه طول می‌کشد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان به طور چشمگیری این روند را تسریع می‌کنند به‌طوری‌که تنها یک روز طول می‌کشد. اسید استیک جزء فعال اصلی سرکه سیب است. همچنین به‌عنوان اسید اتانوئیک شناخته می‌شود، این یک ترکیب آلی با طعم ترش و بوی قوی است. واژه استیک از acetum ، کلمه لاتین سرکه گرفته شده است.

استیک اسید یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن شما به استات و هیدروژن حل می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است از راه‌های مختلفی باعث کاهش وزن شود:

 

سطح قند خون را کاهش می‌دهد و همین‌طور سطح انسولین را کاهش می‌دهد

اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش داد که ممکن است به چربی‌سوزی کمک کند.

 

ذخیره چربی را کاهش می‌دهد و سبب چربی‌سوزی می‌شود

یک مطالعه که با رژیم غذایی پرچرب همراه با اسید استیک تغذیه شدند، افزایش قابل‌توجهی در ژن‌های مسئول چربی‌سوزی نشان داد که منجر به تجمع چربی در بدن کمتر شد.

اشتها را سرکوب می‌کند

مراکزی را در مغز که اشتها را کنترل می‌کنند سرکوب کند که می‌تواند منجر به کاهش مصرف غذا شود. سرکه سیب سیری را افزایش می‌دهد و کالری دریافتی را کاهش می‌دهد سرکه سیب ممکن است سیری را تقویت کند که می‌تواند کالری دریافتی را کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک روی ۱۱ نفر، کسانی که سرکه را با یک وعده‌غذایی پر کربوهیدرات مصرف کردند، یک ساعت پس از صرف غذا، ۵۵ درصد پاسخ قند خون کمتری داشتند.

علاوه بر اثرات سرکوب‌کننده اشتها، سرکه سیب سرعت خروج غذا از معده را نیز کاهش می‌دهد. مصرف سرکه سیب همراه با یک وعده‌غذایی نشاسته‌ای به طور قابل‌توجهی تخلیه معده را کاهش می‌دهد. این منجر به افزایش احساس سیری و کاهش سطح قند خون و انسولین می‌شود .

 

ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند نتایج یک مطالعه انسانی نشان می‌دهد که سرکه سیب اثرات چشمگیری بر وزن و چربی بدن دارد.

رژیم با سرکه سیب برای لاغری

سرکه با افزایش احساس سیری و کاهش مقدار غذای مصرفی در طول روز به کاهش وزن کمک کند.  غذاهای اسیدی مانند سرکه سیب ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند. افزودن ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین می‌تواند درصد چربی بدن شما را کاهش دهد، باعث ازبین‌رفتن چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود.

 

سایر مزایای سلامتی سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر کاهش وزن و کاهش چربی، فواید دیگری نیز دارد :

 

قند خون و انسولین را کاهش می‌دهد

تحقیقات نشان می دهند که وقتی سرکه سیب همراه با یک وعده‌غذایی پر کربوهیدرات مصرف می‌شود، قند خون و سطح انسولین را پس از خوردن غذا کاهش می‌دهد.

حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف سرکه سیب در یک وعده‌غذایی پر کربوهیدرات حساسیت به انسولین را تا ۳۴ درصد بهبود می‌بخشد.

قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، افرادی که سرکه سیب را با یک میان‌وعده عصرانه پر پروتئین مصرف کردند، دوبرابر کاهش قند خون ناشتا را نسبت به افرادی که مصرف نکردند داشتند.

سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

مطالعات  در افراد دیابتی و نرمال نشان داد که سرکه سیب کلسترول HDL “خوب” را افزایش می‌دهد. همچنین کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید را کاهش داد .

فشارخون را کاهش می‌دهد

سرکه با مهار آنزیم مسئول انقباض عروق خونی، فشارخون را کاهش دهد. .

 

چگونه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

چند راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی شما وجود دارد.

یک روش آسان استفاده از آن با روغن‌زیتون به‌عنوان سس سالاد است. به‌خصوص با سبزیجات برگ‌دار، خیار و گوجه‌فرنگی خوشمزه می‌شود.

همچنین می‌توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا به‌سادگی آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید.

مقدار مصرف سرکه سیب برای لاغری ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی‌لیتر) در روز است که با آب مخلوط می‌شود. بهتر است آن را قبل از غذا بنوشید.

مصرف بیش از این به دلیل اثرات مضر بالقوه در دوزهای بالاتر، مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی‌شود.

مهم است که آن را با آب مخلوط کنید، زیرا سرکه رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

به طور کلی برای بهبود عملکرد سرکه سیب برای لاغری بهتر است آن را با غذاهایی با فیبر بالا ترکیب کنید. ترکیب سرکه سیب با فیبر زیاد، گوارش را آسان می کند.

مواد غذایی فیبردار شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل است. هم چنین حذف مواد غذایی پرچرب و پر کالری روند لاغری شما را سریع‌تر خواهد کرد. به‌جای غذاهای پر کالری و مضر از منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ، لبنیات و تخم‌مرغ استفاده کنید.

خوردن وعده‌های کوچک و متعادل در طول روز، استفاده از فیبر بالا، پرهیز از غذاهای خیلی شیرین و خیلی چرب و پرنمک و نیز استفاده متعادل از منابع سالم پروتئین در کنار گنجاندن سرکه سیب در چنین برنامه غذایی می‌تواند روند لاغری شما را تسریع کند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که تنها با مصرف سرکه سیب و نادیده‌گرفتن بقیه موارد به نتیجه مطلوبی برسید!

 

مقدار مصرف سرکه سیب: چه مقدار در روز باید بنوشید؟

هزاران سال است که از سرکه سیب در آشپزی و طب طبیعی استفاده می‌شود.

بسیاری ادعا می‌کنند که مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن، بهبود سطح قند خون، تسکین سوءهاضمه و کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان دارد.

جمع‌بندی

در طب سنتی ایرانی آمده است که مصرف سرکه سیب باعث لاغری خواهد شد. این ادعا اثبات نشده است. اما تجربه و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که استفاده از سرکه سیب برای لاغری را تأیید می‌کند. با اینکه مکانیسم اثر سرکه سیب بر بدن هنوز کاملاً مشخص نیست؛ اما تحقیقات اثر آن را بر زیادشدن احساس سیری و کاهش اشتها نشان داده‌اند. سرکه سیب هم چنین عمل گوارش را بهبود می‌دهد و مانع جذب چربی‌ها به بدن می‌شود. بدین ترتیب اثر خود را بر کاهش وزن و لاغری خواهد گذاشت.

البته همان‌طور که می‌دانید مصرف بیش از اندازه هر ماده مضراتی در پی دارد و اثرات سوئی بر سایر ارگان‌ها خواهد گذاشت. استفاده زیاد از سرکه سیب می‌تواند معده را تحریک کند و مشکلات گوارشی به وجود آورد. هم چنین در صورت نشستن دهان و دندان‌ها بعد از خوردن سرکه سیب، ممکن است دندان‌هایتان آسیب‌ دیده و بپوسند.

و نکته پایانی اینکه مصرف سرکه سیب به‌تنهایی شما را لاغر نمی‌کند. برای کاهش وزن و لاغری شما احتیاج به تغییراتی در رژیم غذایی و میزان تحرک خود در طول روز هستید. تغذیه سالم در کنار ورزش متعادل شما را به هدفتان خواهد رساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید