09129548473
09129548473

صدمات تغذیه نامناسب و ناسالم را بشناسید

صدمات تغذیه نامناسب

آیا می‌دانید صدمات تغذیه نامناسب چیست؟ باگذشت زمان، عادات غذایی نادرست منجر به مشکلات جدی سلامتی، مانند چاقی یا کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، رژیم غذایی ناسالم یکی از عوامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی است. این عدم تعادل غذایی می‌تواند به‌تدریج در سبک زندگی ما جا بیفتد بدون اینکه ما متوجه باشیم.

برای بازگشت به یک رژیم غذایی سالم‌تر، تضمین سلامتی و طول عمر بهتر، توصیه می‌شود به برخی از علائم هشداردهنده‌ای که بدن برای ما ارسال می‌کند، توجه کنید. در این مطلب به بررسی صدمات تغذیه نامناسب می‌پردازیم که زمانی که رژیم غذایی ما دیگر با نیازهای بدن ما سازگار نیست ظاهر می‌شود.

تغذیه ناسالم و عوارض آن

 

صدمات تغذیه نامناسب: دندان‌درد و خونریزی لثه

یک رژیم غذایی نامناسب، همراه با تنباکو یا الکل، می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد. مصرف زیاد غذاهای شیرین، آب‌میوه‌ها یا نوشابه‌های گازدار به مینای دندان آسیب می‌رساند و دندان‌ها را ضعیف می‌کند. به طور مشابه، کمبود ویتامین C نیز منجر به خونریزی یا تورم لثه‌ها می‌شود.

یک رژیم غذایی سالم علاوه بر رعایت بهداشت به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. در کاهش غذاهای اسیدی، خیلی شور یا خیلی شیرین از رژیم غذایی خود تردید نکنید. همچنین برای تقویت دندان‌ها از پنیر، غلات، سبزیجات سبزرنگ، سبزیجات چلیپایی، هویج، ماهی و حبوبات بیشتر استفاده کنید.

 

ریزش مو و موهای آسیب‌دیده

تغذیه نامناسب باعث ریزش مو می شود.

ریزش مو یکی دیگر از صدمات تغذیه نامناسب است. در واقع سلامت مو اغلب تحت‌تأثیر رژیم غذایی ما قرار می‌گیرد. علت موهای شکننده یا خشک ممکن است عدم تأمین مواد مغذی مانند آهن، روی، اسیدهای چرب یا ویتامین‌ها لازم در بدن باشد. این علائم همچنین نشان‌دهنده کمبود پروتئین است که می‌توانید با مصرف بیشتر محصولات لبنی، حبوبات، مرغ، سویا یا تخم‌مرغ آن را تأمین کنید.

پوست کدر و بثورات

یک رژیم غذایی نامناسب خود را به‌صورت کدرشدن پوست، بثورات یا زخم‌ها و قرمزی مداوم نشان می‌دهد. برای اینکه پوست ظاهر سالم و لطیف خود را به دست آورد، ویتامین‌های A، C، D را تأمین کنید. همچنین مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها توصیه می‌شود.

دشمنان اصلی پوست غذاهای ناسالم مانند غذاهای خیلی چرب، خیلی شیرین، خیلی تند، خیلی شور، گوشت قرمز و الکل هستند. مطالعات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم و متعادل به کاهش سرعت پیری پوست کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از غذاهایی مانند آووکادو که تولید کلاژن را تحریک می‌کند و به هیدراتاسیون و کشسانی پوست کمک می‌کند ترجیح دهید. مرکبات، سرشار از ویتامین C و ماهی، تأمین‌کننده امگا ۳ نیز برای سلامت پوست مفید هستند.

چین‌وچروک پوست

یکی از علائم و صدمات تغذیه نامناسب که شما را از رژیم غذایی بد آگاه می‌کند چین و چروک‌های زودرس پوست هستند. آن‌ها به‌ناچار در یک سن خاص ظاهر می‌شوند، اما یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند این روند را تسریع یا حتی افزایش دهد.

دشمن شماره یک سلامت ما، شکر، با چسبیدن به فیبرهای کلاژن، باعث زوال پوست و ازبین‌رفتن خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. اگر این پیری زودرس سلول‌ها را تجربه می‌کنید، میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C مانند بروکلی ، اسفناج ، کلم و مرکبات را بیشتر مصرف کنید. چای سبز، ماهی‌های چرب، زردچوبه، تخم‌مرغ، فندق و بادام نیز از غذاهای ضد پیری خوب هستند.

اختلالات گوارشی از صدمات تغذیه نامناسب

مشکلات معده مکرر می‌تواند نشان‌دهنده یک رژیم غذایی ناسالم باشد. چه احساس ناراحتی، اسهال، درد معده یا یبوست باشد، ارزش آن را دارد که به رژیم غذایی خود فکر کنید. تاحدامکان سعی کنید مصرف غذاهای سنگین، چرب، تند و شیرین را محدود کنید. نوشیدنی‌های گازدار یا تحریک‌کننده مانند الکل و همچنین غذاهای قابل تخمیر نیز توصیه نمی‌شود. در عوض، سعی کنید به‌اندازه کافی بنوشید و غذاهای سبک و با هضم آسان‌تر مانند سبزیجات پخته، ماست، سوپ برنج و سوپ سویا بخورید.

 

خستگی

خستگی یکی از صدمات تغذیه نامناسب است. رژیم غذایی نامتعادل دلیل کمبود مواد مغذی و عناصر ضروری برای عملکرد صحیح بدن است. این کمبود منجر به کاهش انرژی و احساس خستگی غیرقابل‌توضیح می‌شود. برای تقویت بدن، غذاهای متنوع بخورید و از حذف وعده‌های غذایی خودداری کنید.

گوشت، ماهی‌های چرب مانند سالمون، منبع جالب ویتامین D، میوه‌هایی مانند موز و مرکبات، سبزیجات از جمله بروکلی، آجیل و بادام، حبوبات و غذاهای دریایی از جمله غذاهایی هستند که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای بسیار غنی و غذاهای مقوی تأثیر مثبتی بر روحیه دارد، اما کمکی به رفع خستگی شما نمی‌کنند. همچنین به یاد داشته باشید که مقدار زیادی مایعات بنوشید. زیرا کمبود هیدراتاسیون تنها باعث می‌شود که شما احساس خستگی بیشتری کنید.

افزایش یا کاهش سریع وزن

تغذیه نادرست چاقی و عوارض آن را در پی دارد

افزایش یا کاهش وزن خیلی سریع به شما در مورد کیفیت رژیم غذایی ناسالم هشدار می‌دهد. البته ممکن است مشکلات سلامتی دیگری پشت این نشانه‌ها پنهان شده باشد. اما سوءتغذیه یا مصرف بیش از حد غذاهایی که چربی و کالری بسیار بالایی دارند و مواد مغذی کمی دارند این تغییر را توضیح می‌دهد.

در مورد کاهش وزن که بدون رژیم غذایی سالم یا محرومیت اتفاق می‌افتد، مهم است که به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه کنید و منتظر تشخیص‌های بعدی باشید؛ بنابراین، از حذف وعده‌های غذایی خودداری کرده و از غذاهای انرژی‌زا مانند میوه‌های خشک، آووکادو، موز، انبه، حبوبات، سیب‌زمینی، غلات، لبنیات، گوشت، ماهی چرب، مرغ، تخم‌مرغ و شکلات استفاده کنید.

 

 

فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی

این یکی دیگر از صدمات تغذیه نامناسب است. سلامت قلب ما به رفتارها و سبک زندگی ما بستگی دارد. فشارخون بالا شایع‌ترین بیماری مزمن در بین افراد بالای ۳۵ سال و عامل بسیاری از سکته‌ها و بیماری‌های عروق کرونر قلب است. خطر تنش در چارچوب یک رژیم غذایی ناسالم افزایش می‌یابد.

نمک بیش از حد یکی از عوامل اصلی فشارخون بالا است. زیرا آب را حفظ می‌کند و در نتیجه حجم خون را افزایش می‌دهد که باعث افزایش فشار روی دیواره رگ‌ها می‌شود. برعکس، کاهش مصرف الکل، گوشت یا تنباکو، ترجیح‌دادنسش به پختن بخارپز یا غلات کامل برای شما مفید خواهد بود!

چرا تغذیه خوب برای هر کودک ضروری است؟

کودکان باید به طور مناسب تغذیه شوند

تغذیه مناسب در ۱۰۰۰ روز اول زندگی کودک، ارتباط تنگاتنگی با بهبود رشد فیزیکی و شناختی و توانایی یادگیری او در آینده دارد.

۷۰۰۰ روز بعدی زندگی نیز روزهای مهمی برای رشد پتانسیل‌ها و استعدادهای کودکان به شمار می‌روند.

۶۶ میلیون کودک دبستانی در سراسر جهان با شکم‌های گرسنه و خالی سر کلاس حاضر می‌شوند.

سوءتغذیه باعث ۴۵ درصد مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال می‌شود!

از هر ۴ کودک جهان، ۱ نفر از کاهش رشد رنج می‌برد!

صدمات تغذیه نامناسب در دوران کودکی و روزهای ابتدایی زندگی کودک بسیار چشمگیر است. به طور که اثرات عمیقی بر آینده کودکان خواهد داشت. سوءتغذیه مزمن در اوایل زندگی با بسیاری از پیامدهای نامطلوب بعدی زندگی از جمله کاهش تحصیل، مهارت‌های شناختی ضعیف‌تر، درآمد کمتر و احتمال بیشتر زندگی در فقر مرتبط است.

آموزش تغذیه صحیح در مدارس می‌تواند بسیار مفید باشد. هم چنین مدارس می‌توانند کودکانی را که دچار سوءتغذیه هستند شناسایی کرده و محیط امنی برای رساندن غذای سالم به این قشر آسیب‌پذیر ایجاد نمایند. خطر ترک تحصیل برای چنین کودکانی بسیار بالاتر از سایرین است.

جمع‌بندی

سبک زندگی ماشینی و مدرن ما را مجبور به استفاده از غذاهایی با پخت سریع و آسان اما ارزش غذایی پایین کرده است.

استفاده مداوم از این خوراکی‌های پرچرب و سرخ‌کردنی و نیمه‌آماده تعادل غذایی را برهم می‌زند. صدمات تغذیه نامناسب باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها و نارسایی‌ها در بدن خواهد شد.

در عصر حاضر ما انسان‌ها باید بتوانیم با آگاهی کامل و اختیار در مورد رژیم غذایی خود تصمیم بگیریم و مواد غذایی ارگانیک و طبیعی را جایگزین خوراکی‌هایی با مواد افزودنی و غیرطبیعی کنیم.

استفاده از محصولات ارگانیک و رژیمی آبیش به‌عنوان میان‌وعده می‌تواند اولین قدم برای رسیدن به دنیای خوراکی‌های سلامت‌محور و تغذیه سالم باشد. این میان‌وعده‌های خوشمزه و مقوی شما را به استفاده هر چه بیشتر از خوراکی‌های طبیعی و سالم ترغیب خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات دارای تخفیف

جدیدترین محصولات آبیش

نوشته های مشابه

سبد خرید